0 270 visningar

3 svar

möglig fnöskticka?????

klas Jaederfeldt

5 maj 2008 kl. 21:40

när en Fnöskticka ser ut så här så sprider den sina sporer, detta sker på våren ,(nu) alla andra tickor sporerar på hösten, därför trodde man länge att fnösktickan var en steril svamp.

men det ni ser nu som det vita är tickans sporer

0

gunhild

5 maj 2008 kl. 22:15

Vad beror det på att dom vita sporerna lägger sig ovanpå tickan även om den växer ensam? Jag har aldrig fått veta varför den sporar på våren.

0

klas Jaederfeldt

5 maj 2008 kl. 22:34

varför den sporar på våren har jag ingen aning om, att den får sporer på översidan lär bero på att när den släpper sina sporer så sugs de uppåt. sedan hade det visst med någon typ av elektrisitet som gjorde att en del åkte tillbaka och fastnade på översidan, det vart rörigt det här, jag är så osäker, treor jag läst något om det någongång i Jordstjärnan

0

gunhild

5 maj 2008 kl. 22:43

Det verkar ju vara på samma sätt med platt-tickan, den blir ju brunpudrad ovanpå när den sporar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone