0 573 visningar

11 svar

Vad är detta?

gunhild

6 maj 2008 kl. 14:27

Den här bulliga saken växer på en björklåga. Den häftigaste jag sett av den sorten.

0

gunhild

6 maj 2008 kl. 14:36

Vad gillar ni klibbtickan och de vackra vårskålarna som jag inte kan se mig mätt på. snacka om färgprakt bland alla gamla löv.

0

klas Jaederfeldt

6 maj 2008 kl. 15:11

jag gissar på skiktad dynsvamp

0

Hans v E

6 maj 2008 kl. 17:43

Å! Det verkar vara kärnsvampen skiktdyna - Daldinia concentrica eftersom den är prickig av peritheciemynningar. Flera hopväxta stroman. Om man skär igenom den ser man koncentriska ringar.

0

anithau

6 maj 2008 kl. 19:18

Hans!
Kan du säga hur vanlig/ovanlig den arten är?
Jag har försökt hitta uppgifter m det, men misslyckas.

Tack på förhand

0

gunhild

6 maj 2008 kl. 20:00

Vi bröt isär den (hade inget att skära med) och tittade på skikten.

skiktdyna

0

Hans v E

6 maj 2008 kl. 21:21

Den är klart sällsynt.
Jag har aldrig lyckats hitta den.

0

Enelie, Linköping

6 maj 2008 kl. 21:48

Grattis till fyndet!

0

gunhild

6 maj 2008 kl. 22:21

Den är inte så sällsynt här hos oss, men jag har tidigare hittat den på al.

0

Irene A

7 maj 2008 kl. 10:13

Det är mest sannolikt att det är Daldinia petriniae som är vanlig på björk och (särskilt) al häruppe.

http://www.umu.se/myconet/asco/Daldinia.html

Se även den här tråden för några månader sen:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=88096&view=open&fnr=1

0

gunhild

7 maj 2008 kl. 15:31

Tack för era svar. Jag har rapporterat den som skiktdyna och den fick då ett namn som jag inte kan få upp just nu eftersom artportalen uppdaterar i dag.
Nu vet vi mer om denn dyna. Intressant med branden.

0

Brandskiktdyna?

Irene A

8 maj 2008 kl. 09:37

Gunhild, jag hann se att du hade rapporterat den som Daldinia loculata. Den kallas “brandskiktdyna” i flera forskarrapporter.

De svenska namnen i Artportalens databas kan vara missvisande i det släktet, men jag vet varken om uppfattningen att D. loculata enbart bildar fruktkroppar på brända träd stämmer, eller om D. petriniae kan växa på både björk och al.

En revision av herbariematerial i Uppsala, som gjordes 2005, tyder snarare på att D. petriniae är helt bunden till al, medan D. loculata har hittats på björk, rönn och apel, vad jag förstår även på ved som inte påverkats av brand.
Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Mikroskopering (med en förhoppning att hitta mogna sporer) kanske skulle räta ut frågetecknen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone