0 309 visningar

17 svar

Vårmusseroner?

Bo Reyer

6 maj 2008 kl. 19:19

När tror ni att jag får skörda mina första i Sala? Häxringen är redan på plats. Gissa ett datum! Den som kommer närmast belönas med en nejlikbroskskivling.

0

Lena M

6 maj 2008 kl. 19:47

Den tackar jag för, nejlikebroskskivlingen alltså, en kryddstark svamp, du får min adress senare.
Vårmusseronen hittar du den 13 maj.

0

Enelie, Linköping

6 maj 2008 kl. 21:43

Min gissning är 18 maj.

0

Evus

6 maj 2008 kl. 22:09

28 maj förra året hittade jag vårmusseron i Botkyrka söder om Sthlm.

Därför gissar jag på samma datum, alltså den 28 maj.

0

anithau

6 maj 2008 kl. 22:13

Till Er som ätit vårmusseron.
Hur smakar den, påminner den om någon annan vanlig svamp?

0

Geraldine Vällingby

6 maj 2008 kl. 22:38

Jag gissar på 25 maj, Mors Dag!

0

Birgitta D

6 maj 2008 kl. 23:21

Gissar på 17 maj om du går ut och letar då.

0

Sofia, Skåne

7 maj 2008 kl. 01:04

Jag gissar på 15 maj (min namnsdag). Lycka till med skörden!

0

Vårmusseroner?Smak

Tina Nordberg Kolsva

7 maj 2008 kl. 09:29

Den smakar lite som mjölskivling färskt vetemlöl, tycker jag.

0

Vårmusseroner?Letat?

Geraldine

20 maj 2008 kl. 00:50

Har du hittat några vårmusseroner i Sala ännu??

0

Vårmusseroner?Letat?

Geraldine

27 maj 2008 kl. 00:54

Mitt gissningsdatum är passerat:)

0

Vårmusseroner?Letat?

Bo Reyer

28 maj 2008 kl. 18:29

Häxringarna är fortfarande på plats men inga vårmösseroner har ännu visat sig. Det har nog varit för torrt de senaste veckorna, men det sista som överger människan är hoppet. Så jag får nog hålla mig till vårkepsen några dagar till!

0

Vårmusseroner?Letat?

Bo E

30 maj 2008 kl. 17:39

Ska försöka få till en tur till en av mina fyndplatser för vårmusseron inom kort, hoppas inte de nyutsläppta kossorna käkat upp dem eller trampat i häxringrna bara…

Senast jag passerade stod en envis ko mitt på vägen så jag fick agera cowboy och sen meddela ett par poffs i yrket som jobbade på gården.

0

Vårmusseroner?Letat?

Svampnörden

1 jun 2008 kl. 01:30

Nu finns de i Stockholm!

0

Vårmusseroner?Letat?

Geraldine

8 jul 2008 kl. 00:22

Hur går det med Vårmusseronerna? Har de inte dykt upp ännu? Är det lika dåligt på kantarellfronten?

Tänkte ev åka till Salaskogarna och leta i helgen, efter kantareller:)

0

Vårmusseroner?Letat?

Bo E

8 jul 2008 kl. 19:38

Tja blev det inga i juni så är det kanske för sent nu eller vad tror ni?

I morgon ska jag försöka ta mig ut och leta men jag tror mer på annat än vårmusseron nu.

Både champinjoner och soppar verkar vara på gång och det har ju även synts kantareller i rapporterna!

0

Vårmusseroner?Letat?

Bo Reyer

11 jul 2008 kl. 20:50

Geraldine! Vårmusseronerna dök aldrig upp! Vad beträffar kantarellerna så ska du inte ha för stora förhoppningar. Jag gjorde en snabbkoll på eftermiddagen idag, men det är fortfarande alltför torrt i skogen. Jag har aldrig varit med om ett sämre svampår, då jag de senaste 10 åren alltid ätit nyplockade kantareller vid midsommar. Men hoppet är det sista som överger människan, så lycka till!!!
Hör gärna av dig på dena tråd ang. resultatet.

0

Bo

Geraldine

12 jul 2008 kl. 22:15

Det blidde ingen tur till de Västmanlänska skogarna, vi drar till Mälaröarna imorgon bitti istället.

Var i Sala plockar du svamp? Saladamm, Järndammen, Broddbo, Möklinta…jaja, du kanske inte vill avslöja dina guldställen i Silverstaden…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone