Vid ett besök på Gotland för över 20 år sedan, berättade en gottlänning för mig, att man kokar kajpsoppa. Den ska vara hälsobringande så man håller sig frisk till nästa vår. Hittade ett recept på nätet.
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=11;action=display;threadid=9121
God spis.
Lena, den finns vild främst utmed kusten från Skåne upp till Uppland, på Öland och Gotland och dessutom “halvtam” här och där. Till hösten har jag GOTT om groddknoppar - om nån är intresserad. Vi äter kajpen i den dagliga salladen så snart som det går att skörda lite. Googla på “skogslök” och på “kajp”!
Tack Lena, men jag har olika lökar i överflöd, även luftlök. Vi hörs till hösten - om inte förr!
Och Geraldine, den har en mild vitlökssmak - heter det, och det stämmer rätt så bra. Med ett “latinskt” namn, där de olika delarna säger att den smakar lök, vitlök och lök så är den dock inte helt menlös!
Jag säljer inget här. Däremot kan jag skicka om jag bara får ersättning för porto.
Ja, jag har haft den i trdg sedan sommaren -74, först som avvikande rabattväxt, sen odlad som grönsak och inte minst som förvildad.
Och visst har jag plantor nu, bred"sådda” f.d. groddknoppar som ska skolas om. Det är bara så mycket säkrare/enklare att skicka vilande groddknoppar än växande plantor. Men visst kan jag skicka några på försök, lämpl. på måndag. Maila mig och lämna adress på uppsam@telia.com.
Den växte vild - eller troligare förvildad - “under ekars och lindars djupa grönska”!
Kolla
http://www.pub.linkoping.se/Naturvardsprogram/objektlista/
klicka nere till v på “objektlistan”
I beskrivningen av objekt 852965 i listan nämns inte skogslöken från botanistbesök 2000. Därför vet jag inte om den fanns kvar då! ;))
Jag “vistades” i Bjärka-Säby avsevärd tid under vårvinter till försommar ffa 1974-c.1980, bl.a. i slottsparken. Sen dess bara sporadiska besök, under annan årstid… Jag vet inte om skogslöken finns kvar eller ej. Om den finns kvar bör det gå bra att hitta den fram i sommar.
Ramslök finns i Slaka och i en riktigt fin förekomst mellan Åtvidaberg och Gamleby. Minns inte exakt var eftersom den inte var “målet”.
Hej Peter! Gör antingen som jag svarade Sofia här ovan; bred"så” groddknopparna ytligt i bra jord om du ska odla som grönsak. Skola sen om. Givetvis kan du också från början sätta dem i 3-4 cm förband och småningom flytta ut varannan. Jag har också provat att strö ut groddknopparna _mycket_ tätt på bra, bearbetad jord; det blev mycket riktigt tätt! Ska du förvilda är det bara att lägga dem på bra ställen. Lökarna växer ner till lagom djup; de vet vilket.
Hur du än gör så får du kajp, men det går åt mycket till en soppa!
Lycka till!
Ramslök och skogslök är inte riktigt lika, skogslöken är lite ensidigare, som späd purjo.
Fast du skall inte behöva åka så långt för att hitta ramslöken hur som helst, den finns på Omberg, och Svampstaff hittade mängder i våras nånstans, var det runt Alvastra?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.