0 256 visningar

15 svar

2 fulingar

Geraldine Vällingby

7 maj 2008 kl. 07:57

Usch, har blivit biten av 2 fästingar igår. Såhär tidigt är rekord. Ingen ovanligt annars för min del, de små liven älskar mej. Drabbades av Borrelia förra sommaren, ingen allvarligt men ändå. Man borde nog ge sig iväg och ta ett par sprutor.

0

Tina Nordberg Kolsva

7 maj 2008 kl. 08:39

Ja du, de har varit i farten sedan slutet av mars hos oss. Katterna får massor. Gubben dade en för ett par veckor sedan, jag har klarat mig än så länge.Vore nog idé att du vaccinerar dig.Visst bor du på ett utsatt ställe? På finlands/svenska kallar vi dem skogsbässar.Charmtrollen på bild!

0

Tina

Geraldine

7 maj 2008 kl. 09:43

Jasså, du är finlandsvensk! Min mor med, men det ordet har jag aldrig hört. “Läskigt” foto, är “skogsbässarna” från katterna?

0

Totte Gbg

7 maj 2008 kl. 10:23

Själv var jag o vaccinerade mig med TBE vaccin i förrgår, började med detta för ca 12 årsedan. Nu fick jag reda på att de kanske kommer ett vaccin mot Borrelia 2015…

0

Tina Nordberg Kolsva

7 maj 2008 kl. 11:42

Ja, från katterna.

0

GretheF Skåne

7 maj 2008 kl. 13:33

Dom är tokig med mig också har provat vitlöks tabletter det hjälper inte mycket. Dom säger det ska bli mycket av dom i år

0

Tina Nordberg Kolsva

7 maj 2008 kl. 14:11

Du kanske bara kryddar åt dem med vitlök.

0

GretheF Skåne

7 maj 2008 kl. 15:07

Antagligen har alldrig tänkt på det

0

Helena A

7 maj 2008 kl. 15:46

Det är massor av dom redan pga den milda vintern.
Så nu gäller det att komma ihåg tjärsalvan. Glömmer jag den då har jag massor på mej omgående men insmord runt hand och fotleder så håller de sej väck.

0

Sofia, Skåne

7 maj 2008 kl. 16:25

Tina, jag älskar dina bilder, men du får inte sätta in bilder på dessa äckliga, äckliga monster! Som du kanske märker, har jag fästingfobi.

Igår hittade jag en fästing på golvet i grovköket. Mitt i Malmö! Det var fullkomligt otänkbart för 15 år sedan.

0

Helen A

Geraldine

7 maj 2008 kl. 20:59

Var får man tag på tjärsalva? Hälsokostbutik?

0

Geraldine

Helena A

7 maj 2008 kl. 21:06

Maila mej vargkramare@hotmail.com jag gör sån och har till försäljning.

0

Helen A

Geraldine

8 maj 2008 kl. 09:32

Tack Helena!

Jag hör av mej!

0

Helen A

Geraldine

28 jun 2008 kl. 13:11

Hade på mig tjärsalvan igår, när jag var ute på Ekerö,verka fungera, inte en enda fästing.

Även på midsommaraftonen satte jag på mej, inga myggbett, resten av sällskapet vart rejält myggbitna!

0

BirgittaD

28 jun 2008 kl. 15:25

Här har också katten haft fästingar sedan mars. Men för en månad sedan köpte jag front line på apoteket till katten och se inte en fästing. Förpackningen innehåller 3 doser så få se hur länge det dröjer innan vi får ge henne en dos till.

0

Helena A

28 jun 2008 kl. 17:01

Vad bra att den fungerade på dej också.
Den är ju bra både mot mygg och fästingar. Har hört av köpare att den visst även håller den där älgflugan borta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone