I förra numret av Svensk Mykologisk Tidskrift (1:2005) kunde man läsa om våra kantmusseroner att de består av flera arter. Så långt är jag överens med författaren, men inte när det gäller den art av kantmusseron som påstås vara den vanliga tallskogsarten i norr (Tricholoma arvernense).
På tallhedarna här i Västerbotten har jag flera gånger stött på en gul, starkt urbleknande kantmusseron, som i allt väsentligt stämmer överens med Tricholoma sejunctum, både makro- och mikroskopiskt, trots att den nu påstås växa enbart med ek eller bok.
http://swefungi.se/PAGES_PZ/Tricholoma_sejunctum.html
Återstår att se om någon lyckas göra en ny art av den (eller av den som växer med ek) - Tricholoma arvernense är det i varje fall inte som hittas här..
Det slog mig också hur svårt det måste vara för en nybörjare att hitta rätt bland de gula musseronerna i den dödsföraktande jakten på riddarmusseroner.
Förutom den troligtvis giftiga kantmusseronen, är bitter riddarmusseron (Tricholoma aestuans) också vanlig på tallhedarna.
När de växer i granskog, är den lättare att känna igen på sin koniska hatt och långa fot, men på tallheden är den kortfotad och får mer utbredd hatt med en liten puckel. Provsmakning avslöjar förstås både kantmusseronen och den bittra riddarmusseronen direkt: den förstnämnda har något bitter smak, den senare är rejält bitter.
De bruna musseronerna har också börjat komma på tallhedarna. Den giftiga droppfläckiga kastanjemusseronen brukar oftast avbildas i svampböckerna med tydliga droppfläckar på hatten, men de ser inte alltid ut så. Ganska ofta saknas droppfläckarna, och hatten kan vara ganska blek. Därför bör alla brunaktiga musseroner betraktas som giftsvampar.
Jag har ätit kantmusseron (på den tiden den ansågs god och hade fått två stjärnor av Bo Nylén) utan obehag.
Lite lustigt att han gett den en ring i sin senare bok Svampar i Norden och Europa, den borde väl fått ett kors?
Därför bör alla brunaktiga musseroner betraktas som giftsvampar.
Glömde du goliatmusseronen?
Irene: “Frågan är vilken (eller vilka) av kantmusseronerna det är som är giftig, och vilken av dem du har ätit.. “
Det var en nordlig, som således inte växte med bok eller ek. Jag hade kanske tur eller så var det för att jag bara åt lite eller så varierar känsligheten mellan olika personer. Jag tänker inte testa igen i alla fall. :-)
Erik, jag vet inte om du har läst artikeln i SMT om kantmusseronerna, men jag tycker att den har bidragit till mer förvirring, snarare än klarläggande.
Där står att det knappast råder något tvivel om att det är T. arvernense som har gett förgiftningssymptom. I artikeln avbildas då en musseron med orangebrun hatt som är funnen på Öland - en art som räknas som sällsynt i resten av Europa och som jag aldrig har sett i verkligheten…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.