0 87 visningar

5 svar

Musserontider

Irene A

30 sep 2005 kl. 12:03

I förra numret av Svensk Mykologisk Tidskrift (1:2005) kunde man läsa om våra kantmusseroner att de består av flera arter. Så långt är jag överens med författaren, men inte när det gäller den art av kantmusseron som påstås vara den vanliga tallskogsarten i norr (Tricholoma arvernense).

På tallhedarna här i Västerbotten har jag flera gånger stött på en gul, starkt urbleknande kantmusseron, som i allt väsentligt stämmer överens med Tricholoma sejunctum, både makro- och mikroskopiskt, trots att den nu påstås växa enbart med ek eller bok.

http://swefungi.se/PAGES_PZ/Tricholoma_sejunctum.html

Återstår att se om någon lyckas göra en ny art av den (eller av den som växer med ek) - Tricholoma arvernense är det i varje fall inte som hittas här..

Det slog mig också hur svårt det måste vara för en nybörjare att hitta rätt bland de gula musseronerna i den dödsföraktande jakten på riddarmusseroner.

Förutom den troligtvis giftiga kantmusseronen, är bitter riddarmusseron (Tricholoma aestuans) också vanlig på tallhedarna.
När de växer i granskog, är den lättare att känna igen på sin koniska hatt och långa fot, men på tallheden är den kortfotad och får mer utbredd hatt med en liten puckel. Provsmakning avslöjar förstås både kantmusseronen och den bittra riddarmusseronen direkt: den förstnämnda har något bitter smak, den senare är rejält bitter.

De bruna musseronerna har också börjat komma på tallhedarna. Den giftiga droppfläckiga kastanjemusseronen brukar oftast avbildas i svampböckerna med tydliga droppfläckar på hatten, men de ser inte alltid ut så. Ganska ofta saknas droppfläckarna, och hatten kan vara ganska blek. Därför bör alla brunaktiga musseroner betraktas som giftsvampar.

0

Erik Ekholm

30 sep 2005 kl. 12:11

Jag har ätit kantmusseron (på den tiden den ansågs god och hade fått två stjärnor av Bo Nylén) utan obehag.
Lite lustigt att han gett den en ring i sin senare bok Svampar i Norden och Europa, den borde väl fått ett kors?

Därför bör alla brunaktiga musseroner betraktas som giftsvampar.

Glömde du goliatmusseronen?

0

Erik Ekholm

30 sep 2005 kl. 12:14

Det var meningen att citera Irene. Jag försöker igen för tydlighets skull:

Irene: “Därför bör alla brunaktiga musseroner betraktas som giftsvampar. “

Glömde du goliatmusseronen?

0

Irene A

30 sep 2005 kl. 12:23

Frågan är vilken (eller vilka) av kantmusseronerna det är som är giftig, och vilken av dem du har ätit..

Du har rätt - jag hade inte en tanke på goliatmusseron som en av de bruna :-)

0

Erik Ekholm

30 sep 2005 kl. 12:30

Irene: “Frågan är vilken (eller vilka) av kantmusseronerna det är som är giftig, och vilken av dem du har ätit.. “

Det var en nordlig, som således inte växte med bok eller ek. Jag hade kanske tur eller så var det för att jag bara åt lite eller så varierar känsligheten mellan olika personer. Jag tänker inte testa igen i alla fall. :-)

0

Irene A

30 sep 2005 kl. 13:01

Erik, jag vet inte om du har läst artikeln i SMT om kantmusseronerna, men jag tycker att den har bidragit till mer förvirring, snarare än klarläggande.
Där står att det knappast råder något tvivel om att det är T. arvernense som har gett förgiftningssymptom. I artikeln avbildas då en musseron med orangebrun hatt som är funnen på Öland - en art som räknas som sällsynt i resten av Europa och som jag aldrig har sett i verkligheten…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone