0 646 visningar

4 svar

Fråga till Jan A

Dieter Endom

7 maj 2008 kl. 16:24

Jag tror att du kan det här. Var under våren en hel del på Färingsön i Mälaren och upptäckte många mistlar, både på gamla äppelträd och en stor sälg. Hur vanliga är misteln i Sverige och hur långt upp i Landet finns de?

0

Dieter, mistel.

Jan A, Uppsala

7 maj 2008 kl. 20:01

På 70-talet var jag med om en idiotsnabb totalinventering (vegetation, däggdjur, fåglar m.m.) av ALLA inte alltför bebodda/kultiverade mälaröar. Den var möjligt att utföra bara den korta tiden mellan islossning och lövsprickning. Jag minns inte säkert, men det tog en hel del år att klara av med mtb-körning bland smärre isberg!
Vi noterade givetvis alltid mistel och värdträd. Jag trodde inte att det fanns så mycket…
Alltnog, misteln är rätt vanlig på lämpliga mälaröar och på angränsande fastland. Vanligaste värdträd var lind (i särklass), apel (vild och tam) och lönn, men vi såg den också sällsynt på asp och några få andra träd, bla. sälg och knäckepil. Den spontana nordgränsen utgörs av de norra mälarstränderna med enstaka fynd lite längre från sjön. “Odlad”, som intressant trädgårdsväxt, finns den hod i Uppland och Västmanland och jag har hittat en möjligen spontan mistel på apel strax söder om Uppsala.
Misteln finns också uppe i Oslofjorden, men inte norr om mälarförekomsterna. Öland och Gotland har också förekomster.
Givetvis kan någon ha lyckats odla betydligt längre norrut också!
Men Mälaren är värst!
Skapliga mistelsamlingar du fotat!

0

Åsa J

7 maj 2008 kl. 20:01

De finns främst kring Mälaren. Går knappast längre upp än några mil från Mälaren. Är extra talrik kring Västerås och Kungsör. Misteln finns även i östra Småland.

Läs mer om arten i fråga i bifogade länkar:

http://www.quicknet.se/hdc/badelunda/meny/basic/mistel.htm

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/lorantha/viscu/viscalb.html

0

Dieter Endom

7 maj 2008 kl. 20:46

Tack för de snabba och intressanta svaren Jan och Åsa.
Innan hade jag sett misteln endast två gånger i Västerås. En på apel och en på björk. När jag nu fick se alla dessa mistlar på Färingsön blev jag helt tagen.

0

Geraldine Vällingby

7 maj 2008 kl. 21:14

Jag vart också helt tagen av att se alla mistlar därute. Min arberskamrat bor i Stenhamra, hon tycker misteln är som ogräs. Den enda växtlevande parasiten i Svergie och Västmanlands landskapsblomma

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone