0 308 visningar

8 svar

Vad säger experterna?

Dieter Endom

8 maj 2008 kl. 16:23

Bland vårmusseronringarna fanns det en där det kom upp nästan orangefärgade svampar. Trodde att det kunde vara tidiga bolmörtsskivlingar och har dom nu på sporprovning. Någon av *norna som vet.

vårmusseron till höger på bilderna

0

Mattias Andersson

8 maj 2008 kl. 17:05

Intressant. Jag röstar på vårmusseron, men jag har då aldrig sett dem så färgade. Den klassiska hovformen syns på den vänstra. Färgen kanske kan bli sån pga den fuktighet som har varit när den växt. Växte de soligt eller i skuggan?

0

Jan A, Uppsala

8 maj 2008 kl. 17:34

Jag är visserligen ingen *, men har nog plockat vårmusseron längre tid än de flesta här. Det är inte så väldigt ovanligt med ‘sämskorange’ färg, även om den här möjligen är extrem. Undrar vad du skulle tro om du såg mina dödsvita granskogsvårmusseroner?  Jag tror att också dina luktar och smakar som de ska, eller hur Dieter? Tips: Vårmusseron!

0

Dieter Endom

8 maj 2008 kl. 17:43

Hej Mattias,
Jag tror också på vårmusseron men gör sporprovet för säkerhets skull. Det växte i en typiskt häxring, precis som vårmusseroner gör, i en oklippt gräsmatta utan någon som helst skugga. Inga träd eller buskar däremot mycket mandelblom omkring.
Du har rätt Jan, allting stämmer in på vårmusseron utom färgen. Det som förbryllade mig var att det inte fanns en enda ljus (vit) i denna ring endast orangefärgade. I alla andra ringar var de “normala”.

0

Göran H

9 maj 2008 kl. 22:33

Jag måste säga att för mig ter sig skivorna väldigt olika mellan
den “oranga” och den “vita” musseronen. Är det verkligen samma svamp? Eller rätar skivorna ut sig när hatten på den “vita” blir större?

0

Dieter Endom

13 maj 2008 kl. 09:03

Här kommer sporbilden som jag fotade av de orangefärgade vårmusseronerna. Sporfällningen utformades till en häst- eller hundhuvudliknande bild.

0

Jan A, Uppsala

13 maj 2008 kl. 10:43

Så bra, att alla hade rätt!

0

Lena M

13 maj 2008 kl. 18:40

Jag är så fascinerad av dessa spobilder och skulle förstora dem , rama in och hänga på väggen.
Riktiga konstverk !

0

Dieter Endom

13 maj 2008 kl. 18:51

Lena, bilden med sporerna är rätt stor 3264x2448. Ska jag försöka att skicka den med e-post. Fungera detta inte kan jag bränna den och skicka den till dej. Skicka din adress och e-postadress så gör jag ett försök.
dieter.endom@bredband.net

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone