Bland vårmusseronringarna fanns det en där det kom upp nästan orangefärgade svampar. Trodde att det kunde vara tidiga bolmörtsskivlingar och har dom nu på sporprovning. Någon av *norna som vet.
vårmusseron till höger på bilderna
Jag är visserligen ingen *, men har nog plockat vårmusseron längre tid än de flesta här. Det är inte så väldigt ovanligt med ‘sämskorange’ färg, även om den här möjligen är extrem. Undrar vad du skulle tro om du såg mina dödsvita granskogsvårmusseroner? Jag tror att också dina luktar och smakar som de ska, eller hur Dieter? Tips: Vårmusseron!
Hej Mattias,
Jag tror också på vårmusseron men gör sporprovet för säkerhets skull. Det växte i en typiskt häxring, precis som vårmusseroner gör, i en oklippt gräsmatta utan någon som helst skugga. Inga träd eller buskar däremot mycket mandelblom omkring.
Du har rätt Jan, allting stämmer in på vårmusseron utom färgen. Det som förbryllade mig var att det inte fanns en enda ljus (vit) i denna ring endast orangefärgade. I alla andra ringar var de “normala”.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.