0 467 visningar

15 svar

stenmurkla

Agneta

9 maj 2008 kl. 13:16

Jag har i dag varit ute och plockat stenmurkla. Jag är inte så duktif på det här med svamp.det enda jag har kommit fram till är att den är giftig men går att äta efter fövällning men nu undrar jag om det nu inte skulle förvinna allt det giftiga vad är det som händer?

0

anitha

9 maj 2008 kl. 15:04

Agnta!
Det spelar ingen roll hur mycket du än förväller mm, du får aldrig bort allt gift.
Ät torkad sandsopp istället, den smakar stenmurkla och är helt ofarlig.

0

gunhild

9 maj 2008 kl. 16:08

Jag hoppas att ni menar avkokning i flera vatten (som kastas) när ni pratar om förvällning.
Håller med om sandsoppen fast murkelstuvning är jättegott till älgfile.

0

anithau

9 maj 2008 kl. 16:11

Gunhild!
Det är klart att vi menar avkokning.

0

klas Jaederfeldt

9 maj 2008 kl. 16:31

sandsoppen kommer ju inte i närheten av stenmurklans konsistens

0

anithau

9 maj 2008 kl. 16:34

Klas!

Kanske inte i konsistens, men i giftfrihet.

0

Dieter Endom

9 maj 2008 kl. 17:14

Klas, Är det tuggmotståndet du menar med konsistens? Syfta du på smaken så förstår jag inte vad du menar!

0

klas Jaederfeldt

9 maj 2008 kl. 18:25

jag menar tuggmotståndet, sedan så beror det väl på hur man tillagar Sandsopp/stenmurkla, jag har ätit torkad sandsopp och tycker absolut inte att det smakar stenmurkla, men andra kanske känner smaken så. och anithau det var ju smaken som jag trodde du menade när du skrev att man skulle käka sandsopp och vad det gäller giftigheten så tror jag inte att ett mål stemmurkla då å då spelar någon roll

0

anithau

9 maj 2008 kl. 19:18

Klas!
Jag menar smaken, det är helt rätt. MEn vi tycker ju olika.
Jag håller med att någon gång, men jag känner personer som blir sjuka direkt. En sade, nu har jag ätit murklor tre gånger och blivit sjuk varenda gång. Hon äter inte murklor längre.

0

anithau

klas Jaederfeldt

9 maj 2008 kl. 19:58

precis som jag då, ont i magen varje gång jag käkar kantareller och dricker alkohol

0

Kantareller och alkohol

Bengt Sandh

9 maj 2008 kl. 20:15

Klas, vis av skadan, varför slutar du inte att käka kantareller när du dricker alkohol?

0

Robban

9 maj 2008 kl. 22:03

Ha kul Bengt, Men när det nu skrivs
om svamp och alkohol så har jag för mig att jag läst någonstans att vissa svampar har en antabus liknande effekt. Man ska inte dricka sprit någon dag innan under måltiden och ett par dagar efter. Villken svamp/svampar är detta?

0

Göran H

9 maj 2008 kl. 22:21

Grå Bläcksvamp, Robban

0

Bengt Sandh

9 maj 2008 kl. 22:40

Jag har läst i boken “Svamp och konsten att äta och dricka som en sådan” (Folk- & Alkoholutbildningsförlaget) att man helst inte ska äta svamp en vecka före man ska förtära alkohol. Jag har följt dessa råd och har aldrig känt några obehag så det stämmer nog.

0

Göran H

9 maj 2008 kl. 22:48

Tragiskt Bengt, svamp är ju jättegott!

0

Ä L Skog

9 maj 2008 kl. 23:11

Hur orkar ni hålla på och tjata om dessa stenmurklor? Har ni alzheimer allihopa?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone