0 470 visningar

6 svar

Sarcoscypha austriaca (med krulliga hår på undersidan

gunhild

10 maj 2008 kl. 16:24

Kjell O hat tittat på vårskålarna i mikroskop och säger att detta är rätta namnet.
Sarcoscypha austriaca (med krulliga hår på undersidan)
Kjells bilder.

0

anithau

10 maj 2008 kl. 16:46

Gunhild!
Vad innebär det? Vilka har han tittat på, mina el dina?

0

gunhild

10 maj 2008 kl. 17:10

Våra Anitha! Han tog med en från varje plats. Det svenska namnet är Scharlakansskål som vi tidigare sagt, men det finns visst flera olika sorter. Såg du att Gudrun hittat en fyndplats i Holmsund också.

0

Skogsfrun i Obbola

11 maj 2008 kl. 10:06

Obbola var det ;-) Det skulle vara roligt att veta lite mer om systematiken. Hur många arter finns det?

0

Irene A

11 maj 2008 kl. 10:09

Kul med mikrobilderna av arten!

Det kanske ska tilläggas att S. austriaca är den vanligaste av arterna här, och man hittar den oftast på al, ibland sälg.

S. coccinea är mera sydlig, och ska förekomma på bl.a. bok och alm.
Utbredningen av den arten är dåligt känd, och säkerligen inte så omfattande som det verkar när man visar fynd av den i Artportalen, eftersom alla scharlakansskålar har rapporterats under det namnet tidigare.

0

Irene A

11 maj 2008 kl. 10:26

Det finns tre kända arter i Europa, S. coccinea, austriaca och jurana.
Hittar man den på al, är det ganska säkert austriaca, troligen coccinea på bok, och jurana på lind.

Här finns bilder, beskrivningar av arterna, deras substrat och miljöer, och bestämningsnyckel till de sju europeiska och nordamerikanska arterna:
http://www.gbif-mycology.de/HostedSites/Baral/Sarcoscypha.htm

0

Skogsfrun i Obbola

11 maj 2008 kl. 10:35

Spännande! Jag har ett av mina ex liggande här på skrivbordet, så jag ska göra ett försök med mikroskopet!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone