hEJ!
Jag har slut på glasburkar o det verkar vara hårdvaluta. Finns inte på ngn affär .
Har nog kollat på 8 st olikabutiker.
Nu undrar jag om man kan förvara svampen i typ kakburkar av plåt el vad det nu är i dem. Men ni vet nog vad jag menar.
Tips om burkar: Säljs där man säljer biredskap och dylikt.Kolla tex http://www.biredskapsfabriken.se. Men var medvetna om att frakten är mycket dyr, försök hitta återförsäljare i din närhet!
Beror lite på vad det är för plåt. Rostfritt är väl OK, och överlag är väl de plåtburkar som från början är avsedda för livsmedelsförvaring acceptabla. Svampen i sig är nog inte särskilt aggresiv. När det gäller konservburkar så är de inte gjorda av rostfritt, det skulle bli för dyrt. I stället brukar de ha nå‘n skyddande beläggning på insidan, oftast någon sorts förtenning. Därför bör man vara medveten om att på bucklade konservburkar kan den inre ytbeläggningen ha skadats, vilket kan minska hållbarheten.
Som kuriosa kan jag nämna att om man man hittar en tjusig plåtburk med texten “Salt” i nå‘n pyntaffär och tycker att den gör sig bättre i skafferiet än de sedvanliga pappförpackningarna bör man nog göra en noggrann materialanalys. Salt är inte så snällt mot plåt har jag märkt…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.