0 880 visningar

9 svar

Förvara torkad svamp i plåtburkar?

LK

30 sep 2005 kl. 15:47

hEJ!

Jag har slut på glasburkar o det verkar vara hårdvaluta. Finns inte på ngn affär .
Har nog kollat på 8 st olikabutiker.
Nu undrar jag om man kan förvara svampen i typ kakburkar av plåt el vad det nu är i dem. Men ni vet nog vad jag menar.

0

Lisa Dahlén

30 sep 2005 kl. 17:06

Hej LK!
Man får göra som hon salig Cajsa Varg…..ta det man har! Jag förvarar i plastburkar, papperspåsar, glasburkar…allt som går. Har dock inte testat med plåtburkar, men det går säkert bra.

0

Karin Hedén

30 sep 2005 kl. 18:28

Hej LK!

Kör den torkade svampen i mixern! Du får då ett fint svamppulver som bara tar bråkdelen av den plats som hela svampar eller svampbitar tar. Pulvret går att göra soppa på eller användas som smaksättare i t.ex.grytor. Lycka till!

0

Inger

30 sep 2005 kl. 20:11

bra ide!eftersom jag oftast använder den som smaksättning och smular ner den, behöver den inte mer plats.Jag tror oxå att tygåsar är bra, fungerar ju till örter.

0

Gunilla

1 okt 2005 kl. 08:48

Tips om burkar: Säljs där man säljer biredskap och dylikt.Kolla tex http://www.biredskapsfabriken.se. Men var medvetna om att frakten är mycket dyr, försök hitta återförsäljare i din närhet!

0

Karin Hedén

1 okt 2005 kl. 12:04

Den torkade svampen behåller doft och smak bäst i täta glasburkar. (Svampen måste vara kanatertorr!)Fråga grannar och arbetskamrater om dom har glasburkar. Många har i överflöd och är bara tacksamma att bli av med dom.

0

Karin Hedén

1 okt 2005 kl. 14:10

KNASTERTORR ska det vara!

0

Cobran

4 okt 2005 kl. 20:00

Plåtburkar låter inte nyttigt.
Men OK, det finns ju de som äter burkchampinjoner…

0

Erik Ekholm

5 okt 2005 kl. 16:41

Jag har te i plåtburkar. Jag tror inte det är någon fara så länge svampen är torr. Är man orolig kan man ju ha dem i en plastpåse i plåtburken i så fall.

0

Kapten Hammock

8 okt 2005 kl. 23:53

Beror lite på vad det är för plåt. Rostfritt är väl OK, och överlag är väl de plåtburkar som från början är avsedda för livsmedelsförvaring acceptabla. Svampen i sig är nog inte särskilt aggresiv. När det gäller konservburkar så är de inte gjorda av rostfritt, det skulle bli för dyrt. I stället brukar de ha nå‘n skyddande beläggning på insidan, oftast någon sorts förtenning. Därför bör man vara medveten om att på bucklade konservburkar kan den inre ytbeläggningen ha skadats, vilket kan minska hållbarheten.
Som kuriosa kan jag nämna att om man man hittar en tjusig plåtburk med texten “Salt” i nå‘n pyntaffär och tycker att den gör sig bättre i skafferiet än de sedvanliga pappförpackningarna bör man nog göra en noggrann materialanalys. Salt är inte så snällt mot plåt har jag märkt…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone