Personligen äter jag stenmurklor ca 5 ggr om året och gjort så ända sen jag var en tvärhand hög. Jag brukar koka av dem tre gånger istället för två som annars är rekommenderat. Gör dock inte som min kära okunniga mor gjorde: hon använde förvällningsspadet till murkelstuvningen. Om det var första eller andra avkokets spad kommer jag ej i håg. Det enda jag kommer ihåg är att hon blev jättesjuk. Min far och jag åt på den tiden inte stuvade murklor - bara murkelsås. Jag kan lova att hon gjorde inte samma misstag igen…. Dyrköpt läxa….....
Till Sussie:
Din mor hade nog tur som överlevde. På vilket sätt blev hon sjuk?
Till Bengt S:
Förstår jämförelsen cigg & murkla vad gäller cancerrisken….men det finns nog inga likheter i smaken…de flesta cigg både luktar och smakar illa så bättre att välja murklan som “årets farlighet”!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.