0 384 visningar

17 svar

stenmurkla vara eller inte

kyllan

10 maj 2008 kl. 22:35

får jag fråga om ni svampexperter äter vårmurklorna eller har ni som jag slutat, men skulle gärna laga till någon gång igen efter flera års försakelser.

0

Daniel Persson

10 maj 2008 kl. 22:59

Det är ett hett debattämne det där. Jag kan tänka mig att äta då och då, givetvis efter nogsam avkokning i 2 omgångar

Och innan någon börjar hacka på kyllan och göra er roliga… Hon menar stenmurkla, bara så att ni vet.

0

Robban

10 maj 2008 kl. 23:22

Jag äter murklor 2/3 ggr om året,
men det finns dom som inte fixar Murklor, utan blir jätte sjuka
av ett smakprov. Så var försiktig
med dom.

0

klas jaederfeldt

11 maj 2008 kl. 11:01

jag äter

0

Helena A

11 maj 2008 kl. 11:48

Jag äter också

0

anithau

11 maj 2008 kl. 12:10

Jag vill, för att den är så god.
Men vågar inte pga giftigheten.

0

kyllan

11 maj 2008 kl. 12:13

Tack för det, men undrar ju också varför det allra mest giftiga murklorna ska vara det allra godaste, varför kan inte tex kålrot vara det bästa man vet.
tack för svar och nu ska jag försöka lära mig de där vårmusseronerna i år, de kanske är goda.

0

klas jaederfeldt

11 maj 2008 kl. 14:57

menen del får ont i magen av Vårmusseroner oxå

0

Bo E

11 maj 2008 kl. 17:36

Ser man enbart till säkerheten så föredrar jag vårmusseron.
Men en murkelsås typ en gång per år unnar jag mig.

Vårmusseroner verkar vara på gång men än har jag inte sett dem i Örebrotrakten.

Kanske om det regnar i veckan som kommer….

0

Lena i Nacka

11 maj 2008 kl. 21:51

Jag äter ett par gånger per år, men håller ungarna borta från dem. Även om man har mycket så blir det bara vid festliga tillfällen det blir. Ont i magen kan man få av kantareller också.

0

Tina Nordberg Kolsva

11 maj 2008 kl. 22:37

Jag har valt,satsar på det goda i livet. Äter lite murklor.

0

Bengt Sandh

11 maj 2008 kl. 23:01

Jag tror inte att det är farligare att äta 1 kg dubbelförvällda stenmurklor om året än att röka 7.300 cigaretter under samma tid.

0

kyllan

12 maj 2008 kl. 09:17

nej men det är ju jättefarligt att röka, tror att det dör 10.000 typ under ett år, men en cigg kan ju inte skada?

0

kyllan

14 maj 2008 kl. 08:28

Jag undrar lite över vilka som gnager på murklorna, kan det vara sniglar eller en skogsmulle som vill unna sig en sista god måltid, finns det inte svampar som är så giftiga så de får vara ifred?

0

Lena i Nacka

14 maj 2008 kl. 09:24

Sniglar verkar gilla murklor mycket, de finns väldigt ofta inuti.

0

Sussie

14 maj 2008 kl. 15:09

Personligen äter jag stenmurklor ca 5 ggr om året och gjort så ända sen jag var en tvärhand hög. Jag brukar koka av dem tre gånger istället för två som annars är rekommenderat. Gör dock inte som min kära okunniga mor gjorde: hon använde förvällningsspadet till murkelstuvningen. Om det var första eller andra avkokets spad kommer jag ej i håg. Det enda jag kommer ihåg är att hon blev jättesjuk. Min far och jag åt på den tiden inte stuvade murklor - bara murkelsås. Jag kan lova att hon gjorde inte samma misstag igen…. Dyrköpt läxa….....

0

Bo E

14 maj 2008 kl. 18:02

Till Sussie:
Din mor hade nog tur som överlevde. På vilket sätt blev hon sjuk?

Till Bengt S:
Förstår jämförelsen cigg & murkla vad gäller cancerrisken….men det finns nog inga likheter i smaken…de flesta cigg både luktar och smakar illa så bättre att välja murklan som “årets farlighet”!

0

Sussie

15 maj 2008 kl. 12:59

Till Bo E: Jag var ganska liten när det hände (ca 7-8 år) men det som jag kommer ihåg att hon låg och skakade kraftigt samt att det kom ut från båda ändarna på henne. Så hon hade nog en himla tur som överlevde det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone