Skulle det inte kunna vara en ollonborre, Hallands landskapsinsekt?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ollonborre
Kyllan, det är en kastanjeborre, med svarta framkanter på täckvingarna. Den är betydligt vanligare än den allt sällsyntare ollonborren, med brungula kanter, men “blandas ihop” med denna, mera poetiskt kända/omtalade art.
Hittar du flera okändisar, så underlättar det - åtm. för mig - om du uppger storlek och fyndplats.
tack kastanjeborre var det och inget annat men får jag fråga om den lever på annat än kastanjer, det finns nämligen inga såna träd i nackaresvatet och på vilka träd kan man leta borren är frågan.
under tiden letar jag svamp också men det är för torrt. Nu ska jag kolla in Nationalnyckeln om skalbaggar. Härligt med alla svaren tack!
Tja, nu är Johnny uppväckt, så han kanske kan svara bättre.
Men att den är döpt till ‘Melolontha hippocastani’ beror nog bara på att “någon” sett den “den vuxna skalbaggen” knapra på hästkastanjblad. Den äter allehanda blad och löv, bl.a. ek, medan larven är en “skadegörare” på rötter o.d. (gräs m.m.)
Tror att det är lokalt betingat villken av borrarna (Kastanjeborre eller Ollonborre) som är vanligast.
Från Skåne upp längs västkusten är Ollonborren minst lika vanlig om inte vanligare.
Larven har en fyra årig utveckling i jorden och baggen svärmar därför vart fjärde år i stora antal. Detta sammanfaller med varje skottår, så i år får ni räkna med många borrar i luften!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.