0 781 visningar

18 svar

skalbagge

kyllan

10 maj 2008 kl. 22:44

den va så fin så jag bara måste få med den, eftersom han kom i min väg idag, ha en fortsatt bra pingst

0

Bo E

11 maj 2008 kl. 17:37

Oj vilken snygging!
Vad är det för sort?

0

kyllan

11 maj 2008 kl. 18:56

tack javisst är den fin men jag vet inte det, hade hoppats på att någon här visste, så att jag kunde sätta ett namn på henne som spärrade vägen för mig.

0

Sofia, Skåne

11 maj 2008 kl. 19:23

Vilka häftiga teleskopantenner!

0

Jan A, Uppsala

11 maj 2008 kl. 19:44

Hej kyllan, det här är inte riktigt min avdelning, men jag tror att du mött en ‘videbock’.
Och antennerna är absolut inte telskopiska, Sofia, men visst är dom snygga!

0

Sofia, Skåne

11 maj 2008 kl. 19:47

Helt fri tolkning av naturens beskaffenhet från min sida Jan!

0

kyllan

11 maj 2008 kl. 20:33

Tack så hemskt mycket, ni kan ju allt här på denna sajt, det är en videbock efter att ha kollat runt o gogglat.

0

kyllan

13 maj 2008 kl. 00:10

det har kommit en till i min väg idag, hjälp den som kan, jag har då aldrig sett en liknande.

0

Mikael R

13 maj 2008 kl. 02:57

Skulle det inte kunna vara en ollonborre, Hallands landskapsinsekt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ollonborre

0

Jan A, Uppsala

13 maj 2008 kl. 07:10

Kyllan, det är en kastanjeborre, med svarta framkanter på täckvingarna. Den är betydligt vanligare än den allt sällsyntare ollonborren, med brungula kanter, men “blandas ihop” med denna, mera poetiskt kända/omtalade art.
Hittar du flera okändisar, så underlättar det - åtm. för mig - om du uppger storlek och fyndplats.

0

Jan A

Mikael R

13 maj 2008 kl. 07:39

Vad kan detta vara för sort då? Är det någon bladbagge, kanske sköldbagge?
Bild från Sjuhäradsbygden i Västergötland.

0

Skalbagge, Mikael R

Jan A, Uppsala

13 maj 2008 kl. 08:06

Jag tycker det ser ut som en (ledsen) aspglansbagge. Hoppas den är c:a cm-lång…
(Jag är tyvärr bara amatör på alla områden, men det finns åtm. en entomolog här på Svampguiden - som kanske har annat för sig, t.ex. plockar svamp!)

0

Skalbagge

Mikael R

13 maj 2008 kl. 08:18

Stämmer. Högst en cm. Tack, Jan!
Kul med insekter också, men de är hur “många som helst”.

0

Skalbagge, Mikael R

kyllan

13 maj 2008 kl. 08:47

Hej tack för svar men den här rackaren som jag hittade den var absolut mer än två cm, men knappast tre, klart stor. Det såg först ut som en bit staniolpapper på vägen.

0

Skalbagge

Jan A, Uppsala

13 maj 2008 kl. 09:29

Du blandar nog ihop svaren Kyllan! Jag svarade på din stora kastanjeborre 2008-05-13 07:10:21…

0

Skalbagge

Johnny

13 maj 2008 kl. 09:45

Har jag missat denna trevliga tråd!

Jodå, Jan har rätt på samtliga skalbaggar, dock kan den sista aspglansbaggen vara lite lurig, den har en svart fläck längst ut på täckvingespetsarna, saknas dessa kan det vara den närstående Chrysomela tremula.

0

Skalbagge

kyllan

13 maj 2008 kl. 10:18

tack kastanjeborre var det och inget annat men får jag fråga om den lever på annat än kastanjer, det finns nämligen inga såna träd i nackaresvatet och på vilka träd kan man leta borren är frågan.
under tiden letar jag svamp också men det är för torrt. Nu ska jag kolla in Nationalnyckeln om skalbaggar. Härligt med alla svaren tack!

0

Skalbagge

Jan A, Uppsala

13 maj 2008 kl. 10:33

Tja, nu är Johnny uppväckt, så han kanske kan svara bättre.
Men att den är döpt till ‘Melolontha hippocastani’ beror nog bara på att “någon” sett den “den vuxna skalbaggen” knapra på hästkastanjblad. Den äter allehanda blad och löv, bl.a. ek, medan larven är en “skadegörare” på rötter o.d. (gräs m.m.)

0

Skalbagge

Johnny

13 maj 2008 kl. 12:04

Tror att det är lokalt betingat villken av borrarna (Kastanjeborre eller Ollonborre) som är vanligast.
Från Skåne upp längs västkusten är Ollonborren minst lika vanlig om inte vanligare.
Larven har en fyra årig utveckling i jorden och baggen svärmar därför vart fjärde år i stora antal. Detta sammanfaller med varje skottår, så i år får ni räkna med många borrar i luften!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone