innan dom var fridlysta så brukade jag stoppa upp några
1.skär ett snitt på undersidan, kupa svampen med bägge händerna, krama ut saften.
2. köp en tub silicon, eller latex,lägg tuben i en pumpspruta spruta i underifrån tills din murkla fått sin naturliga storlek.
ställ den på ett plant underlag
nu stelnar siliconet och murklans skinn torkar till att bli siliconklumpens skinn.
3. när allt är torrt, så har lite av murklans svulstiga yttre försvunnit,och disken har blivit grå. Färgen på denna bättrar du med svart skokräm.
men nu är den ju förbjuden att plocka
Jag har uppfattningen att de håller sig länge. Den 4/4 bildrapporterade jag två fullvuxna ex från Fiby urskog. 15/4 var Michael där och fotade, den 17/4 var jag där senast och fotade. 31/3 rapporterades samma ex till artportalen. Från en lokal i “närheten” rapporterades bombmurklor redan 18/1 och 10/2.
(Artportalen, bombmurkla 2008, region Uppsala kommun)
De brukar hålla sig fina minst 1½ månad, ofta betydligt längre, bara de får vara ifred!
Tack för svaren, Klas ide låter ju spännande men Jans svar var det jag önskade. Vi kanske vill titta på dem igen, dom är nog vackrast där dom växer, och du Birgitta i Vuollerim är det nog ingen risk där ligger väl snön än.
Jag har också tittat på bombmurklor i Vuollerim med mats K. Lyckliga dig.
I tråden “Naturväsen” hade jag 2008-02-21 16:53:31 en färsk bild på ett äppelmonster vid P vid Fiby urskog. Idag blommade monstret och fick hjälp med utsmyckningen av en hägg.
Vi var där bl.a. för att se hur bombmurklorna hade det efter drygt två månader. Den ena av de två stora var helt borta, hela mossytan på stenen den bodde på var bortskrapad. Den andra såg ut som på bilderna
Jag tror att den svåra torkan gjort att fruktkroppen torkat ihop “helt”. Även om den (kanske) ser bättre ut så var den bara mm-hög/platt och med nedsänkt “botten”. (Om Micke ser detta så är det den intill granstammen. Den släta, vackra!) Så 1½ månad vid bra väderlek håller de sig nog.
Men det var OTÄCKT mycket människospår/-slitage “överallt”…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.