0 322 visningar

13 svar

En bagge till

Tina Nordberg Kolsva

13 maj 2008 kl. 12:54

De här stötte jag på en varm dag
16:e mars. Ett dussintal låg o trykte under en sten. De utsöndrsde en dålig lukt som påminde om sillake, när jag tog i den.Ville alltså inte bli hanterade och framför allt inte bli fotade. En asbagge av något slag har jag kommit fram till.

Omkring 1 cm lång.

0

Johnny

13 maj 2008 kl. 13:26

Okej, jag avvaktar .

0

Tina Nordberg Kolsva

13 maj 2008 kl. 13:27

Har du kännt bagens lukt Jonny?
Man blir faktiskt överrasked.

0

Tina Nordberg Kolsva

13 maj 2008 kl. 13:28

Förlåt, Johny ska det va.

0

Tina Nordberg Kolsva

13 maj 2008 kl. 13:29

Nu ger jag upp ett n till.

0

Johnny

13 maj 2008 kl. 13:30

Ja, den är inget vidare, bättre andedräkt har man känt.

Tyckte fotona var bra (särskilt nr 1)trots tjurig modell!

0

Om ingen gissar så...

Johnny

14 maj 2008 kl. 10:19

Mycket riktigt en asbagge,

Phosphuga atrata. Det ser man tydligt på det långsmala huvudet på bild 1. Baggen lever dock inte av as utan äter snäckor, (alltså snigeln i snäckan), därav det långa smala huvudet.Den spyr upp magsaft som löser upp snigeln så den kan sörpla i sig. Den försvarar sig också med denna magsaft, det var den lukten du kände.

0

Om ingen gissar så...

Jan A, Uppsala

14 maj 2008 kl. 10:47

Bl.a. den här svarta äter också svamp; alltså en illaluktande konkurrent!  Men svampen kanske redan luktar illa…

0

Om ingen gissar så...

Tina Nordberg Kolsva

14 maj 2008 kl. 11:26

Tack för det.Med den lukten borde man klara sig från vilken buse som helst.

0

Om ingen gissar så...

Mikael R

14 maj 2008 kl. 12:15

Hittade en sådan på husväggen. Från en annan vinkel och mindre förstoring.

0

kyllan

14 maj 2008 kl. 12:24

Jag har alltid kallat dem för dyngbaggar, de brukar hålla till där men min hund brukar få kräkreflexer när han nosar på en vinbärssnäcka så de kanske också utsöndrar något, jag är ju inte och nosar så jag vet inte, kul med lite baggar i alla fall och fina foton.

0

kyllan

14 maj 2008 kl. 12:26

jo det va en snygg sten också som baggen går på, undrar vad det kan vara?

0

Om ingen gissar så...

Johnny

14 maj 2008 kl. 13:36

Här vågar jag dock säga att det inte är samma art. Utan någon av arterna i släktet Silpha, troligen Silpha tristis. Även detta en asbagge. Nära släkt med föregående men större, och inte så långt huvud.Även fyndplatsen tyder på detta.

0

Om ingen gissar så...

Tina Nordberg Kolsva

14 maj 2008 kl. 14:54

Grannen har skapat många stenar , han har stenkross. Ljudlig hobby.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone