Blir tyvärr mycket sällan oliver då de kräver ett klimat som är väldigt svårt att hålla på våra breddgrader oavsett om man har dem ute eller i pensionärskuvös. Har vid två tillfällen köpt “råa” oliver i utlandet och tagit hem för att försöka lägga in dem men misslyckats båda gångerna. Jag har fått recept av en libanesiska men, som sagt det sket sig.
Jag skall göra en lång historia kort. I mycket het dag på Kos (1974), en lång vandring utan något att dricka, går gennom en olivlund och får lust att smaka på oliver direkt från trädet. Vandringen till närmsta vattenhål(bar) blev otroligt lång och rent djävulskt plågsam. Bit ALDRIG i en färsk oliv.
Det gjorde jag åxå i Marocco 1976.
Var på utflykt till en bergsby och hela sällskapet gick på led i olivlunden. Jag som gick längst fram tog en o smakade (urk, de bakom mig ropade var det gott?
JAAAAA svarade jag, det blev strax ett väldans spottande o fräsande i ledet.Fick ingen klapp på axeln.
Om det var gott? Testa nån gång!
Vi förlovade oss på den resan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.