Är det verkligen vår? I natt har vi haft flera minusgrader och i går haglade det. Högvatten är det i älven där det vanligtvis bara är en massa stenbumlingar. Fnösktickan sporar dock och min verkliga vårblomma gläder på promenaden.
Ja du, Gunhild, man kan faktiskt undra om det är vår eller ej i vissa delar av vårt avlånga land. Pratade i dag med min 80-åriga farmor som bor i Filipstad, Värmland och där uppe (är själv “värmländsk skånska” nu) hade de 6 plusgrader i förmiddags. Här nere i Hässleholm har jag i skrivande stund 19 plusgrader och växlande molnighet. Det verkar vara väldigt stora skillnader från norr till söder. Bifogar en bild som jag tog från min balkong vid middagstid. Hoppas det blir varmare hos dig med. Ha en fortsatt trevlig dag.
Fin bild på älven!
Vilken älv är det?
Vad är det för stenbygge i älven?
Brofundament eller annat?
Har varit på ett ställe vid Dalälven där det fanns mycket brofundament oich annat stenbyggt i och vid kanterna.
Rester efter gamla kvarnar finns ju vid de flesta större vattendrag.
Det är Umeälven.Jag kom just upp därifrån (bor i närheten och kan höra forsen utifrån trädgården) Mina bilder från i kväll är tagna i höjd med Baggböle herrgård där det en gång fanns ett stort sågverk. Blommorna som jag inte vet namnet på växer lite varstans just nu. Är inte säker på vad stenfundamentet är kanske brorester som du säger, det kortet är taget från en bro.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.