0 1784 visningar

12 svar

Murklor igen

Lena S

14 maj 2008 kl. 10:24

Kokar ni av murklorna 2 eller 3ggr?
Har sett 3 rekommenderas.

0

kyllan

14 maj 2008 kl. 12:20

tre var det näst sista jag hörde men sen att man inte skulle äta alls, men i mitt inlägg häromdagen om att vara eller inte så finns det flera som äter ibland och antar att de kokar minst tre ggr, jag tycker att murklorna var godare förr med bara ett avkok, rätta mig om jag har fel.

0

gunhild

14 maj 2008 kl. 12:59

Joo murklorna var godare förr kanske för att man inte visste hur giftiga dom var. Det finns ju annan svamp att äta.

0

Bo E

14 maj 2008 kl. 18:13

Torkade murklor är godre än avkokta, tycker jag.

Minst fem månader fick de ligga!

0

Murklor igen kul bild

Tina Nordberg Kolsva

14 maj 2008 kl. 19:13

som jag nallat från nätet.

0

kyllan

14 maj 2008 kl. 21:16

Jag har torkade murklor sen flera år och undrar om det kan vara något och om vatnet också ska kastas bort eller t o m förvälla de torkade?
visst det finns god annan svamp men en murkelsås är nog svårslagen enl min smak.

0

Helena A

14 maj 2008 kl. 21:54

Jag torkar alltid mina murklor. Kasta bort blötläggningsvattnet.
Sen kokar jag av dom en gång innan de blir sås.

0

Lena S

15 maj 2008 kl. 22:22

Tack för svar
Jag tycker också att de var godare förr.
Torkad svamp tycker jag inte smakar lika bra, vet ej varför.
Det är samma sak med trattisar.

0

tina

klas jaederfeld

16 maj 2008 kl. 08:28

det finns flera roliga svampbilder att nalla på samma ställe

0

tina

Tina Nordberg bildtjuven

16 maj 2008 kl. 11:22

Har länken med tecknade bilder som favorit. Jag gillar dem alla.

0

tina

klas jaederfeldt

16 maj 2008 kl. 12:03

0

Murklor igen kul bild

Rolf Libelius

28 maj 2008 kl. 14:57

Hej
Gyrometrin är ett vattenlösligt gift. Därför försvinner mycket vid torkning. OBS torka ute och inte i källaren där ungarna leker.
Förvara murklorna hur länge som helst torkade. Förväll 2 gånger vid tillagning. Vi äter murklor många gånger om året. Allt är ju en fråga om kvarvarande giftmängd. Sävitt jag vet finns inga rapporter om cancerogena egenskaper.

Murkelälsaren Rolf

0

Till Rolf

Karin Hedén

30 maj 2008 kl. 06:25

Om murklor och cancerogena egenskaper:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11600&epslanguage=SV

Läs under “Effekter på längre sikt”

Riktigt gamla människor kan man nog bjuda på en god murkelsås.

Mvh

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone