Har ni provat att strö lite kalksalpeter på den på kvällen, det blir lite, ja visserligen konstgödsel blandat med sniglar i stort sett inget kvar på morgonen men man får som sagt en välgödslad trädgård. Pappa började med detta för några år sedan och antalet sniglar har minskat och han hade många och vi dödade mer en 300 varje dag.
Tacka för erbjudandet men du få allt behålla dina sniglar. Jag googlade istället. Snigeln på din bild har i min dator svart färg och jag kan inte hitta uppgifter om svarta mördasniglar. Jag skulle verkligen uppskatta om du ville rätta till min okunnighet i denna fråga.
Dieter’ den här VAR tämligen mörkt brun. Det är ingen ovanlig färg på ungdomarna tidigt på säsongen. Vi har en fantastisk färgskala på mördarsniglarna (M), från ganska mörkt brunt till lysande mycket vackert orange. En del är så vackra att de får leva några extra sekunder!
I byn tror vi att M kom till kyrkogården med plantor och sen har spridit sig, först på kyrksidan om ån och sen småningom hittade bron och kom över till vår sida. Innan de kom över hade vi på kvällarna mordorgier på vägen och på bron, men för c 5 år sen hade vi hundratusentals M på vår sida. Nu kan vi sommartid inte gå barfota på gräsmatta på kvällen. Kan och kan - men man blir så slemmig! Och M-slemmet blir man inte av med så lätt!
På min skärm är den aktuella M-snigeln mörkbrun, som i verkligheten!
Måste instämma angående M-sniglarna de kan ha ganska varierade färger. Tidigt på året är de flesta mörkt bruna. En skogssnigel däremot oftast helt svart även om det finns en variant som är mer gråaktig samt en ljusare. De är dock aldrig bruna.M-sniglarna kan förväxlas med den röda skogsnigeln men de lever i olika habitat. Dieter är du säker på att det inte var en väldigt mörkbrun variant av sniglarna ni bar ut i skogen.
Dödar vi 300 så är DOM givetvis borta och gräsmattan rätt ren. Men på två sidor av tomten har vi frodiga diken och på den tredje åravinen med örtrika långgräsiga marker. Fina transportleder! Nästa kväll är det lika många - om det inte är extremt torrt. Duggregn och värme! Oj!
Tack Jan, nu vet jag. Läste på nätet om att de kan vara mörkbrun.
Antingen är vår skärm gammal (jag tror 8 ä år) eller så måste jag korrigera via menun. Hur som helst är det kul att få svar ifrån dej, man lär sig alltid något nytt.
Idag var jag ute och plockade harsyra som ska bli ingrediens i kvällens sallad.
Ja då finns det sannerligen inga tvivel.Tyvärr har m-sniglarna blivit ett stort problem i mina trakter gällande svampen. Många av mina svampställen som ligger angränsande till tätort är numer förstörda då de jäklarna älskar kantareller. Kan också meddela att jag redan för två helger sedan fann ett gäng sommarmusseroner i sthlms skärgård.
Ni som tycker om att meta kan med fördel använda M-sniglat som agn vid mete av stor Abborre eller Gädda, går säkert bra till annat mete oxå men har bara provat de två nämnda och det gick över förväntan bra. Så nu då de ändå är här så gäller det att använda de rakarna till något positivt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.