0 955 visningar

7 svar

Kockokunnighet idag på TV4

Jan A, Uppsala

15 maj 2008 kl. 10:15

Kom hem nyss, satte på TV:n och fick höra en kock säga (ungefär) “glöm inte bort att FÖRVÄLLA murklorna 2 gånger”!  Det var stenmurklor! 
Jag blir nästan alltid “besviken” över de svenska TV-kockarnas oftast monumentala okunnighet om sina råvaror och över alla idiotiska namn de hittar på, t.ex. på lökar och svampar m.m.  (Vårlök, skogschampinjon etc.)  Borde det inte finnas någon koll av vad de hittar på?

0

Bengt Sandh

15 maj 2008 kl. 10:54

???????????

0

gunhild

15 maj 2008 kl. 11:36

Det är stor skillnad på att förvälla och att avkoka. Vid avkokning häller man bort vattnet vilket bör påpekas och det var nog det Jan menade eller hur?

0

Jan A, Uppsala

15 maj 2008 kl. 12:07

Menade… jag skrev så och det var meningen!

0

Dieter Endom

15 maj 2008 kl. 15:47

Håller till viss del med dig Jan men nu glömmer du att även vi kockar har ett fackspråk precis som svampkunniga har sitt.
För en kock är avkokning och förvällning det samma, nämligen blanchera. Det är försvenskat franska som egentligen heter “en blanch” och betyder inget annat än vitkoka. Men i samband med stenmurkla är det fel term.
Sen vad gäller råvarorna med konstiga namn är det oftast inte kockarna som kläcka dessa utan producenterna och livsmedelindustrin men även de som sätter svenska namn på (nu senast) nya matfiskarter. När det gäller svamp så nämde du mycket riktig skogschampinjon som alla vet är en odlat art. Men vem gav den detta namn. Svampodlarna (jag tror holländska) själva för då blev den genast populär och såldes bra. Däremot håller jag med om att de flesta kockar tror att det är den vildväxande skogschampinjonen.
När man går på restaurang och läser menuerna står det ofta skogssvamp och då fråga jag altid vad det är för skogssvamp. Då kan man faktiskt få väldig defusa svar. Är man lite påstridig och vill veta exakt då kryper det fram att skogssvamp är liktydigt med skogschampinjon - ostronskivling och shi take.

0

Sussie

15 maj 2008 kl. 17:17

Hej!
Måste fråga eftersom jag inte själv är säker: är skogschampinjon och kastanjechampinjon samma svamp? Och är vårlök och salladslök samma sak? Det brukar ju sägas att “kärt barn har många namn”.
M.v.h.

0

Sussie/Kockokunnighet idag på TV4

Dieter Endom

15 maj 2008 kl. 18:41

Det är lite förvirrande med de bruna, odlade champinjonerna.
Kastanje-, Crimi- och portabello är samma svamp, skillnaden är storleken på svampen. Den minsta är kastanjechampinjonen. Däremot är den odlade skogschampinjonen en egen art men kallas ibland felaktig för kastanjechampinjon. Kolla på länken
http://www.fruktogront.se/modules/produkter/produkt.php?pageId=130

0

Dieter/Kockokunnighet idag på TV4

Sussie

17 maj 2008 kl. 11:09

Aha! Tack för länken. Nu fattar jag bättre vad det är för skillnad på dem. Ha en fortsatt trevlig dag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone