0 626 visningar

19 svar

Murklor i Norrbotten

P3

15 maj 2008 kl. 18:27

Efter en dag på ett hygge kan jag konstatera att det verkar bli gott om murklor i år. Åtminståne på det hygget…

0

anithau

15 maj 2008 kl. 18:42

De var fina. Nu måste väl de andra norrbottensbrudarna som frågat här i forumet, bli glada.

0

Jan A, Uppsala

15 maj 2008 kl. 18:57

Fina murklor, MEN! Är det nån mer än jag söderifrån, som också tycker de är “HELT” annorlunda än våra; slätare figurer s.a.s.

0

Murklor i Norrbotten -Jan A

A-M

15 maj 2008 kl. 19:11

Murklorna brukar nog se ut som dom i söder. Det råkade nog bara bli några lite udda denna gång.

0

P3

15 maj 2008 kl. 19:29

Kanske en tunn hinna av is som slätat över ojämnheterna?

0

Jan A, Uppsala

15 maj 2008 kl. 19:41

Nej, jag tycker nog att de små-, sörm- och uppländska murklorna är “oändligt” mycket skrynkligare.

0

Helena A

15 maj 2008 kl. 20:04

Håller med dej Jan A mina sörmlänska murklor är mycket skrynkligare

0

Carina

15 maj 2008 kl. 23:14

Tack för den nyheten.
Dags att ge sig ut och leta.
Dom Norrbottniska Murklorna skrynklar nog till sig om de får lite tid på sig.

0

nybörjare

5 jun 2008 kl. 10:11

JaG HAR SÖKT OCH SÖKT MEN HITTAR INGA. Kring Råneåtrakten. Kan någon tala om var jag hittar dom, tack
Nybörjare
.

0

nybörjare

Lycka till

5 jun 2008 kl. 10:30

Ta kontakt med någon som jobbar med skog. t.ex.SCA -Sveaskog eller Skogsägarna och fråga efter avverkningar de senaste åren kring Råneå.Du får säkert hjälp den vägen.

0

lite om murklor

klas jaederfeldt

5 jun 2008 kl. 16:06

ur tidskriften Jordstjärnan

0

lite till

klas jaederfeldt

5 jun 2008 kl. 16:07

mera

0

och till den som orkar

klas jaederfeldt

5 jun 2008 kl. 16:20

och ev. förstår Professorns fikonsnack (jag gör det knappt så finns det en fortsättning

0

och till den som orkar

klas jaederfeldt

5 jun 2008 kl. 16:20

mera

0

P3

5 jun 2008 kl. 17:57

Inga murklor kring Råneå?
Jag går på hyggen varje dag, olika ställen mellan storforssen och Kalix, och inte en dag att jag inte ser kilovis med stenmurklor!
Ge dig ut på hyggen som är nyligen markberedda och leta i de sandiga groparna.

0

nybörjare

6 jun 2008 kl. 06:55

Vi har gått på hyggen och verkligen sökt, men inte varit så långt bort som till Kalix och storforsen, du menar väl inte storforsen i Älsvbyn?

0

P3

6 jun 2008 kl. 16:26

Jag menade inte att de bara finns i Kalix och Älvsbyn, utan att jag sett mängder i området däremellan, vilket inkluderar byar som Harads och Norriån. Torra, sandiga marker som nyligen markberetts, inte sumpiga granhyggen.

0

Murklor i Norrbotten/Västerbotten

anithau

6 jun 2008 kl. 17:28

I dag har jag plockat ca 10 kg stenmurklor utanför Umeå.
Om vi hade kunnat ta alla som hade torkat in, hade det blivit några kg till.

0

P3

6 jun 2008 kl. 21:02

Om ni inte kan hitta några bra hyggen med murklor så kan jag ta er till ett i närheten av Norriån denna helgen.

0

nybörjare

7 jun 2008 kl. 09:37

Tack för tipset. Vi var på hundutställning i Kalix igår och passade på att trava ut på ett hygge på vägen hem. Vi hittade några kilo med mycket stora murklor. De två största vägde 350 gr vardera.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone