0 87 visningar

8 svar

Alla ni som vet

UQM

30 sep 2005 kl. 22:15

Vad tror ni, alla visa svampexperter, är detta slutet! Jag bor strax norr om Stockholm och har tittat med ljus o ´lykta i väderkartorna men utan några större hopp om regn. Ska jag behöva gå i svamp-ide redan?!?! Kan någon inge mig tröst i denna mörka, torra höst??? Kommer det SVAMP???!!!

0

evamat2@online.no

1 okt 2005 kl. 02:26

Det er masse traktkantareller, ennå litt kantareller og piggsopp, Kan ikke de svenske navnene, men håper at dere fortsår hva jeg mener.

0

Bo Reyer

1 okt 2005 kl. 08:36

Ha förtröstan!!! På vara breddgrader är det åtminstone 6-8 veckor kvar av säsongen! Jag har plockat fulla kassar av isiga, klirrande trattisar i slutet av november vid tolv minusgrader.

0

Bo Reyer

1 okt 2005 kl. 10:47

Det ska naturligtvis inte vara “vara” Då blir bacillen glad! Min avsikt var att skriva: på våra breddgrader. -Även min penna kan slinta, eller vad säger du Klas?

0

Stefan i småland

1 okt 2005 kl. 14:10

Klas/Bo
Ni behöver inte rätta era stavfel. Detta är inte sfenska akademin:)

0

Olle

2 okt 2005 kl. 09:41

Titta på “gul kantarell” så undrar man om inte vissa kopplingar finnes ;o)

0

Bo i Närke

3 okt 2005 kl. 13:34

Här i mellansverige väntar jag fortfarande på trattkantarellerna! De vanliga gula och flera andra arter, taggsvamp, tickor, musseroner etc. finns också kvar att tävla med sniglar och grävlingar om!
Blåmusseronen kom i år först 1/10, och biter inte frosten blir det nog ett bra år för dessa! Hittills har det varit magert men nu kommer det i alla fall regn!
Är “piggsopp” taggsvamp på norska?
I så fall har vi ungefär samma läge här just nu, förutom att trattkantarellerna låter vänta på sig.

Undrar ibland varför inga andra rapporterar om svampen i Närke?
Är närkingarna snikna om sina fynd…det är ju faktiskt mer rapporter från Småland, så inga fördomar verkar stämma?

0

Fia A

3 okt 2005 kl. 14:16

Bo, jag var på besök i Närke/Västmanland (en bit ifrån Nora, jag är inte så bra på geografi men jag tror att jag var i Närke) i helgen och passade på med en snabbvisit i skogen. Kan rapportera att där fanns MASSOR av trattisar, en hel del gula samt en och annan fin Karl-Johan.

0

Bo E-son

3 okt 2005 kl. 17:59

Tror det är Västmanland, men är osäker. Fick påpekan efter en rapport där jag redovisade fynd från Hällefors under “Närke”. Det skulle enligt min kamrat ha varit Västmanland.
Runt Nora har jag inte varit. I Örebro kommun har tyvärr inga trattkantareller visat sig ännu, och jag har sökt på flera platser där de växte till framåt vintern förra året!
Förekomsten varierar tydligen starkt mellan olika år, och i år är det sämst i mannaminne (mitt i alla fall)!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone