0 245 visningar

5 svar

Svamp från idag

"JAS" Helsingborg

16 maj 2008 kl. 18:41

Var ute i Råådalen på jakt efter Vårmusseron men icke sa Nicke. Har letat i både gles lövädelskog och i ost och väst sluttningar med gräsmark, det är inte torrt mycket ytvatten och högt grundvatten, både sand, ler och “matjordsjordmån”. Kalkhalten är hög det ser jag på floran i området. I stället hittade jag en ticka som utger sig för att vara ett substitut för KJ :) och så Fjällticka och Svavelticka. Har tagit hem ett ex. av Svaveltickan som jag tänkte tillreda enligt klas metod. 3 bilder av varje art och den första är jag lite osäker på, så om någon vet så tala om vad det är.

0

"JAS" Helsingborg

16 maj 2008 kl. 18:43

Fjälltickan och denna växte inte högt upp som det står i literaturen att den brukar göra.

0

"JAS" Helsingborg

16 maj 2008 kl. 18:45

Svaveltickan på en Eklåga, det fanns flera minst 5 st. i olika stadier, fast alla unga förståss.

0

gunhild

16 maj 2008 kl. 21:52

Fina bilder JAS, svaveltickan har jag bara sett på bild. Vad är det du har på den tredje bilden i inlägg två? Växer den på lövträd och har den nån lukt eller smak?

0

"JAS" Helsingborg

16 maj 2008 kl. 22:15

Hej gunhild. Alla 3 bilderna är på Fjällticka och växer på en Almlåga. 2 bilder till

0

"JAS" Helsingborg

17 maj 2008 kl. 12:36

Men är det inte någon som har en bra gissning på den första tickan, den som imiterar en KJ i formen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone