Nu ???
Lite konfunderad av svampen som växte efter en gammal körväg och gräs.
Den var ljusare grå än vad bilden visar och skivorna var ljusa men hemkommen hade skivorna mörknat , se bild.
Vad är det för bläcksvamp som visra sig så tidigt på säsongen undrar Lena och Evus.
Med de täta skivorna skulle det kunna vara sommarstubbskivling, som numera ska heta Kuehneromyces lignicola. I så fall växer de på murken barrved (som kan vara mer eller mindre begravd i marken).
Hur de smakar har jag inte tänkt på, men något sötaktig, ungefär som släktingen föränderlig stubbskivling, kanske?
Här finns en bild med exemplar som liknar dina:
http://www.cegep-sept-iles.qc.ca/raymondboyer/champignons/Images/Kuehneromyces_lignicola.JPG
En liten brasklapp: Arten har ursprungligen beskrivits och tolkats av amerikanska auktorer, och flera former har beskrivits. Om det är samma art eller form som vi har här hos oss, är jag mycket osäker på.
Stor förväxlingsrisk finns med Galerina-arter (även i mikroskop), men de flesta av dem har en tydlig mjölsmak när man tuggar på dem.
Joachim, för min del tycker jag att det ser ut som föränderlig stubbskivling på din bild. Den växer på lövved och är uppenbart hygrofan. Den har rikligt med velum och en tydlig ring på de yngre exemplaren, och hattarna saknar papill.
Inget av detta stämmer med min uppfattning om sommarstubbskivling.
Om man söker bilder av den på webben verkar det råda delade meningar om tolkningen av den arten. Det kanske förklarar varför den är så sällsynt i våra svampböcker.
Håller med om att skivorna är kanske för täta för att vara en laxskivling, och hattfärgen är mer åt brunt än åt rosa även om det är svårt att se på din bild. Ekologin som du beskriver och en snabb titt på bilden gjorde att jag föreslog tvåfärgad laxskivling.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.