I går kväll, när solskenet dämpats, besökte jag min enda trollhand, upptäckt 12 april. Den och kumpanen kantöra såg nu 15 maj ut som förra gången!
Kanten mellan äng och tätare hässle/lövskog visar skir grönska. Slånen utblommad, häggen igång. Trolldruvorna börjar snart blomma, vårblommorna snart slut. Inga vårmusseroner.
Men på parkeringsplatsen börjar kumminåret märkas.
Anitha, Jumkilsåns dalgång är ett s.k. “riksintresse” men ska inte få så stort utrymme här!
En vy över den kobetade delen av ravinen:
http://www.linnaeanlandscapes.org/LHL05/LHLkonst/MWkonst.htm
Jag har egna gamla analoga bilder av pampig modell med KOR och utan, med getter, hund, barn m.m., men tar ist med några av en typ som INTE brukar publiceras på Nätet. Den sista från våren -07 har jag haft med tidigare, de två första visar ett lövskogspart, också kobetat, med bl.a. grov, FRISK alm (-90cm). Längst bort till v. i bild 1 ligger “vår” Kvarnäng med fint bestånd av kungsängsliljor m.m. Bild 2 grova almar i slänten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.