0 342 visningar

18 svar

Råån

Stefan HBG

18 maj 2008 kl. 13:59

Mitt första försök att lägga in bilder här på forumet, så ha överseende. Skulle det funka vill jag tillägna eldsjälen Roger Ekström med medarbetare bilderna. Att förvandla detta “avloppsdike” till en produktiv å och ett fantastiskt stycke natur kräver en eloge.
Mvh Stefan

0

Stefan HBG

18 maj 2008 kl. 14:18

Det funka ju :)
Några till.

0

anithau

18 maj 2008 kl. 17:15

Välkommen i gänget!
Vilka jättefina bilder.

0

Sofia, Skåne

18 maj 2008 kl. 17:55

Härligt att se bilder från naturen, när man själv inte har tillfälle att komma ut.

Jättefina bilder!

0

Hans v E

18 maj 2008 kl. 22:30

Vad skulle man ha överseende med. Otroligt vackra bilder!

0

Stefan HBG

19 maj 2008 kl. 15:36

Tack så hemskt mycket. Inspirationen man får på det här fantastiska forumet fick mig att överge min älskade 36:mm stofilkamera för ett digitalt dito. Tyvärr blev det inga svampbilder men jag var bara tvungen att se hur det här skulle funka, man är ju ingen datanörd precis :)

0

anithau

19 maj 2008 kl. 16:10

Vilken kamera brädade din gamla stofilkamera?

0

Stefan HBG

19 maj 2008 kl. 16:14

Det fick bli en Fuji S5800 efter moget övervägande. Potent långzoomare till ett rimligt pris. Jag är jättenöjd. Verkligen lättarbetad med svenska menyer.
Mvh Stefan

0

anithau

19 maj 2008 kl. 16:58

Då är det bara att köra på och visa oss här på forumet, resultatet.

0

Tina Nordberg Kolsva

19 maj 2008 kl. 20:08

Välkommen,håller med om härliga bilder.
Fanns det inte Rååål ;)?

0

buffy

19 maj 2008 kl. 20:21

När var Råådalen ett “avloppsdike”?? Inte de senaste tio åren iaf.

0

buffy

19 maj 2008 kl. 20:24

Ett väldigt, väldigt vackert och naturskönt avloppsdike i så fall, men vattenkvaliteten och fisket är kanske bättre numera =/

0

buffy

Stefan HBG

19 maj 2008 kl. 20:30

Miljöarbetet började väl på 70-talet, fanns mycket skit i ån då.

0

Råån, Ål, Tina!

Jan A, Uppsala

19 maj 2008 kl. 20:37

Den var vanligare på den danska tiden. Den hette då Raaaaaal!

0

Råån, Ål, Tina!

"JAS" Helsingborg

19 maj 2008 kl. 22:48

Tina här i trakten kallar vi det för, och det gör säkert ni med, Rå ål och då brukar den fortfarande vara olagad eller kanske inte ens fångar. Men man kanske inte skall vara för rå i skämten. Fina bilder Stefan och visst är det ett fantastiskt arbete som har lagts ned på detta vattendrag som du så riktigt påpekar var ett kloakdike på 70talet men numera tillhör de finaste lekvattnen gör Lax och öring i Skåne. Vi kanske ses där i Råådalen en dag.

0

Råån, Ål, Tina!

anithau

19 maj 2008 kl. 23:17

Här kommer en bild på en rasande älv - Umeälven.

0

buffy

20 maj 2008 kl. 14:19

Här är en bild till från Råådalen, nu i början på maj.

0

Roger Ekström

2 apr 2024 kl. 15:13 –

Tack för alla goda ord. Inte alla vet historien bakom Rååns tillfrisknande och vilket jobb som är nerlagt. Kul att se! Roger Ekström

0

Jayzzz

24 apr 2024 kl. 15:11 –

go

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?