Torsdagkväll åker vi genom dina trakter på väg till Ramsjö och “toppmurkelsafari”. Vi bruka hitta mellan 2 och 5 kg varje år. Så jag är rätt hoppfull att vi gör så även i år. Om inte, kan vi kanske byta toppmurklor mot vårmusseron, torkade förståss.
Grattis till skörden! Men jag sköljer ALDRIG vårmusseroner eftersom de förlorar mycket smak då.
Är några jordiga e.d. så tar jag dem i en särskild påse i korgen och “punkttvättar” dem.
Har idag kollat en lokal i U-a där jag inte ens vill plocka dem.!
Jag är rädd du har fel, Dieter. Det är en mycket stor skillnad mellan att få regnvatten på hatten och att bli “badad” efter att ha blivit skuren i bitar. Det är i båda fallen bevisat, men jag minns inte var uppgifterna om svampsmaken finns.
Om det tvista de lärde:) Jag skar av foten, borstade bort ev jord och skjölde av hattarna lite i ljummet vatten. Det luktade mkt gott när jag stekte bort vattnet ur dem. Sedan frös jag in dessa. De jag plockat idag vill jag nog också skölja av eftersom jag vet att folk rastar sina hundar på den gräsmattan, det känns lite fräschare.
Dagens skörd ska jag avnjuta ikväll!
Bon apatit till mej:)
Helt rätt Dieter!
Det är en myt och inget annat, man kan fråga sig hur det blir när man blötlägger torkad svamp:) Jag sköljer all min svamp och det smakar inte mindre för det. Det är fördelaktig ur flera perspektiv dels så blir svampen renare samt att man har en större garanti oönskade baktierier följer med. En myt och inget annat är vad det är.
Precis.
Svampens smakämnen är fettlösliga och inte vattenlösliga som det påstås.
Men nu tar jag lite paus från vårmusseroner och far norröver för att plocka toppmurklor som omväxling. Nästa vecka ska vi kolla in guckussko och om de är på g.
Har hittat vad jag tror är Vårmusseron i en lite avlägsen park i Östersund, Jämtland.Tack för bra foton på den här sajten!De är till stor hjälp.Nu ska jag kolla lämpligt recept! 7 grader varmt, regnet hänger i luften- midsommarafton och det doftar gott av björk!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.