Hittade denne lille på en liten Tallfloe,(några år gammla tunna Tallar) Ett par cm. i diam. luktade gott men smakade inget vidare blev en bitter eftersmak som satt i länge. 3 bilder och så kommer det 3 bilder på några blommor från skogen.
http://runeberg.org/nordflor/151.html
Jag hittade den precis, men du hann före Jan!
Jag har inget bra svar på svampen, men tänkte spåna lite ändå.
Den har stora likheter med Lenas svampar (som jag inte heller kan säga säkert vad det är). Era uppgifter om hur de smakar skiljer sig åt, så då borde det väl vara olika arter, eller..?
Bitter smak hör inte ihop med sommarstubbskivlingen, och inte med några Galerina-arter heller, vad jag vet. Många har däremot en ganska påträngande mjölsmak.
Jag kan nämna att det har beskrivits en “Galerina acris” med skarp smak.
Den torftiga beskrivning jag hittar passar in på hur många Galerinor som helst (jag har ingen aning om hur den ska se ut egentligen, men den hör i alla fall hemma bland de lite köttigare arterna): gulbrun hatt upp till ca 2 cm, trådiga velumflockar på foten, växer i barrvedsrester.
Hej Jan, roligt att du tog upp att vi faktiskt har två Rhododendronarter i landet det är nog inte så många som vet detta. Skvattram tillhör en av mina favoritväxter, den har på något sätt följt mig enda sedan tidig barndom, jag bara älskar doften av dem. 2 bilder och så en på en annan favorit. Tack oxå till Irene A.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.