0 275 visningar

15 svar

Vilken svamp från igår

"JAS" Helsingborg

20 maj 2008 kl. 08:19

Hittade denne lille på en liten Tallfloe,(några år gammla tunna Tallar) Ett par cm. i diam. luktade gott men smakade inget vidare blev en bitter eftersmak som satt i länge. 3 bilder och så kommer det 3 bilder på några blommor från skogen.

0

"JAS" Helsingborg

20 maj 2008 kl. 08:21

Och så blommorna, de 2 första kan ni så klart men den tredje då?

0

anithau

20 maj 2008 kl. 08:34

God morgon JAS!
Jag föreslår Backskärv.

0

Lena M

20 maj 2008 kl. 08:38

Hej Jas, svampen är bra lika den jag hittade för några dagar sedan ” sommarstubbskivlingen” ,
men du får säker proffshjälp snart.

Blomman på 3:dje bilden är det kanske någon allium, eller lökväxt?

0

Tina Nordberg Kolsva

20 maj 2008 kl. 08:52

Jag bygger på anithaus med backskärvfrö.

0

"JAS" Helsingborg

20 maj 2008 kl. 15:26

Ni är fantastiskt duktiga, Thlaspi caerulescens J. Backskärvfrö, en sen invandrare kom hit någon gång i början på 1800 talet tror jag. Då ska vi bara se vem som kommer med ett bra svar på svampen

0

2:an på blommorna

Geraldine Vällingby

20 maj 2008 kl. 18:13

kan inte jag, vad är det Jas?

0

"JAS" Helsingborg

20 maj 2008 kl. 19:09

Ledsen om jag har skivigt som om jag visste. men nej jag har ingen aning tyvärr, har kollat runt i mina böcker men jag ser fortfarande ut som ett ?. Så jag hoppas att någon där ute vet.

0

Jan A, Uppsala

20 maj 2008 kl. 19:23

Det är Skvattram (Rhododendron tomentosum) som förr hette Ledum palustre. Vi har nu två rhododendronarter. Den första är Lapsk alpros(Rhododendron lapponicum. Googla på båda!

0

Geraldine

20 maj 2008 kl. 19:29

http://runeberg.org/nordflor/151.html
Jag hittade den precis, men du hann före Jan!

0

1:an

Geraldine

20 maj 2008 kl. 19:31

trodde jag var lingon, men det var ju fel, kanske även fel årstid för den att blomma:)

0

Jan A, Uppsala

20 maj 2008 kl. 19:35

Visst är det lingon! Jag skrev att vår första Rhododendron är lapsk alpros etc.

0

Jan A

Geraldine

20 maj 2008 kl. 20:24

Jaha, jag trodde du menade att det var två rhododendronarter med i Jas 3 bilder:)

Det går inte så bra med direktsådden av de fröer jag fick av dej:( Ska följa ditt råd att plantera dessa inomhus först.

0

Irene A

20 maj 2008 kl. 20:51

Jag har inget bra svar på svampen, men tänkte spåna lite ändå.
Den har stora likheter med Lenas svampar (som jag inte heller kan säga säkert vad det är). Era uppgifter om hur de smakar skiljer sig åt, så då borde det väl vara olika arter, eller..?

Bitter smak hör inte ihop med sommarstubbskivlingen, och inte med några Galerina-arter heller, vad jag vet. Många har däremot en ganska påträngande mjölsmak.

Jag kan nämna att det har beskrivits en “Galerina acris” med skarp smak.
Den torftiga beskrivning jag hittar passar in på hur många Galerinor som helst (jag har ingen aning om hur den ska se ut egentligen, men den hör i alla fall hemma bland de lite köttigare arterna): gulbrun hatt upp till ca 2 cm, trådiga velumflockar på foten, växer i barrvedsrester.

0

"JAS" Helsingborg

20 maj 2008 kl. 22:27

Roligt Jan att du tog upp att Skvattram faktiskt är en Rhododendronart, det är nog inte så många som vet att vi har just 2arter av detta släkte i vårt land. Och tack Irene A*

0

Jan A

"JAS" Helsingborg

20 maj 2008 kl. 22:55

Hej Jan, roligt att du tog upp att vi faktiskt har två Rhododendronarter i landet det är nog inte så många som vet detta. Skvattram tillhör en av mina favoritväxter, den har på något sätt följt mig enda sedan tidig barndom, jag bara älskar doften av dem. 2 bilder och så en på en annan favorit. Tack oxå till Irene A.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone