0 362 visningar

11 svar

Har också fotat gula tickor

Evus

21 maj 2008 kl. 18:06

I dag såg jag dessa, som växte högt upp, tror på en ek.

Tagen med mobilen, så ja, det är ju inte så fina bilder som ni är vana med att se här, men det kanske går att se ändå?

0

anithau

21 maj 2008 kl. 18:55

Evus!
Det liknar ju de berömda svaveltickorna.

0

Evus

21 maj 2008 kl. 19:14

Ja det kanske är den.
Gogglade lite nu, och såg att svaveltickan är ettårig. (det kanske alla tickor är).

Jag går, och har gått, där väldigt ofta genom åren och har aldrig sett dom på trädet förut.

Är den dessutom ätlig?
Inte för att jag tänker plocka, i så fall får jag släpa med mig en riktigt hög stege, eller klättra, och sätta på mig sådana där “klätterskor”,  som televerksgubbarna hade förr i tiden.

Nej, dom lyser upp så fint där dom är. Man blev riktigt glad av dom.

0

Totte Gbg

21 maj 2008 kl. 20:00

Ja men se där sånna som jag oxå hittade idag, gick ju bra att se vad det var :)
Mina bilder är oxå tagna med mobilen o det verkar som om en del äter dom….men jag står över, håller med om att de är vackra där de är:)

0

Enelie, Linköping

21 maj 2008 kl. 21:21

Vilka vackra svampar ni har hittat båda två, Evus och Totte.
Jag skulle gärna ta mig en tugga bara för att det skulle vara intressant att prova.
Men jag måste ju hitta någon först förståss.

0

Monica A, E

21 maj 2008 kl. 23:21

Enelie! Du kan ta en tur längs Stångån mellan Drottningbron och Tannefors sluss. Det finns några färska ex på båda sidor om ån.

0

Enelie, Linköping

26 maj 2008 kl. 22:12

Jättekul att du tipsade mig om det här Monica!
Jag gick en del av strandpromenaden i går kväll (Tanneforssidan).
Jag hitta tre Svaveltickor på en pil.
Jag tog inte med någon som smakprov. Dels pga att utav de jag nådde så hade någon varit och “hackat” i dem så de såg inte så aptitliga ut.
Men jag har också fått för mig att de ska ha bildat hattar innan man äter dem. (???)

Jag ska återvända dit om ett tag och kanske hittar fler.

Du kanske känner igen de här?

0

Bo E

28 maj 2008 kl. 17:05

Jag har just rapporterat fynd av svavelticka.

Tyckte det var tidigt men tydligen är de på gång nu överallt.

Jag plockade en del som jag förvällt och fryst in.

Det blev två rejäla smakprov på den “gula kycklingsvampen”!

Jag tycker den är helt OK att äta innan den blir seg o träig!

Har fått rådet att dubbelförvälla dem som murklor.
Är det gift i dem eller är det för att mjuka upp ev. sega partier?

0

Enelie,Har också fotat gula tickor

Monica A

28 maj 2008 kl. 23:00

Var förbi svavelticketrädet i tisdags och känner igen din bild Enelie! Det finns fler begynnande klumpar på stammen så det kanske blir några fina klasar framöver.

0

Bo E

Joachim Krumlinde

29 maj 2008 kl. 19:47

De behöver ingalunda dubbelförvällas, kolla andra trådar om svaveltickan.

Jag provade t o m att äta en bit rå svavelticka. Ingen direkt höjdare smakmässigt, men den smakade inte beskt, snarare lite syrligt.

0

Joachim K

Bo E

29 maj 2008 kl. 21:13

Jodå det stämmer! Har oxå smakat den rå, men inte svalt ned det.

Nej det där med dubbelförvällning måste vara en smaksak, kanske för att gör den ännu mer “kycklingaktig”!

Förra året åt jag den oförvälld, och jag tyckte varken den smakade illa eller gav mig några negativa symtom i magen.

Men visst är man försiktig när det gäller svamp, så i år blev det dubbelförvällning och det funkade oxå!
Det är väl mer långtidsverkande effekter som cancerframkallande ämnet etc. man blir skraj för när man får såna råd om en annars smaklig svamp.

0

Enelie,Har också fotat gula tickor

Enelie, Linköping

1 jun 2008 kl. 23:34

Monica A:
Jag ska försöka besöka dem fler gånger. Du får gärna hålla utkik så länge när du har vägarna förbi.
Så, får vi hålla tummarna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone