0 1189 visningar

8 svar

Irene, aldyna

Jan A, Uppsala

21 maj 2008 kl. 18:28

I den här tråden: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=92080&fnr=1&sok=&Start=250&Offset=50&2
undrar du om det verkligen var en rönnpinne som aldynan växte på. Det var det, också idag.

0

Björkdyna

Irene A

21 maj 2008 kl. 20:23

De nya bilderna ger ett annat perspektiv på storleken, så jag ändrar mitt förslag till björkdyna. Jag tror inte att aldyna har hittats på rönn, det var därför jag undrade..

0

Björkdyna

"JAS" Helsingborg

21 maj 2008 kl. 20:38

Det vore ju kul Jan om du har hittat något som inte är hittat, ja åtminstone på detta underlag, eller hur?

0

Björkdyna

Jan A, Uppsala

22 maj 2008 kl. 10:23

Tack för svar Irene. Storleken är inte förändrad sen förra gången då jag angav 2 mm. De största här är c. 3 mm. Jag visade den älgnedbrutna rönntoppen för att du skulle se att det är en rönn..;))
Jag tror att björkdynan “alltid” är större.

0

Irene A

22 maj 2008 kl. 10:43

Hm, det står 2 mm, det hade jag glömt.
Då finns det två alternativ, antingen är det första fyndet av aldyna på rönn - eller också är det en helt annan art…

Här finns utförlig beskrivning och diskussion kring aldynan och förväxlingsarter:
http://pyrenomycetes.free.fr/hypoxylon/html/Hypoxylon_fuscum.htm

0

Jan A, Uppsala

22 maj 2008 kl. 11:19

Tack Irene, då ska jag kolla i kväll. Ska också visa den för Henrik Lantz på lördag, om jag kommer ihåg att ta med den!

0

Jan A, Uppsala

25 maj 2008 kl. 17:15

Har titta igenom din länk och blivit otroooligt litet klokare. Henrik Lantz fick några pinnar med olika dynor på och lovade försöka reda ut det hela. Han tyckte dock att alla var alltför JÄTTESTORA för hans specialområde! Och det fick vi verkligen se bevis på i går!

0

Irene A

25 maj 2008 kl. 22:22

Jan, jag hoppas att du hade en bra lupp med på lördagsutflykten. Hittade ni något extra spännande?

0

Jan A, Uppsala

25 maj 2008 kl. 22:47

Kort svar, längre kommer.
Ja, jag hade bra lupp med belysning och Henrik hade Nikons biokulära fältlupp,så vi såg rätt bra!
Vi var på en mosse (naturreservat) i “mina hemmamarker” och hittade det förväntade. Vad som speciellt kan intressera dig och andra är att Henrik Lantz gjort en nyckel “Host based key to the Swedish species of Rhytismatales”; en preliminärversion. Återkommer i morgon med vad vi hittade - om intresse finns.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone