0 427 visningar

14 svar

Vad har jag hittat idag?

"JAS" Helsingborg

21 maj 2008 kl. 19:21

Först trodde jag att det var någon mussling men det betvivlar jag nu. Sedan fundera jag på Strumpticka något övervintrat ex. men jag ser inga sporer svampen i fråga verkar helt slät undertill och mycket ljusare än på bilden är nog lite gröna reflexer från omgivningen, några ex är nästan helt vita undertill. Jag har gått förbi detta ställe flera gånger i vinter och även två gånger nu på vårkanten utan att lägga märke till den så de är nog rätt “nya” men vad är det för något. 6 bilder.

0

Jan A, Uppsala

21 maj 2008 kl. 19:37

Jag hittade nåt liknande på en deldöd sälgstubbe idag. Har den nedersta med hem. Den har otroooligt fina porer!

0

Jan A, Uppsala

21 maj 2008 kl. 19:38

Bilden ja!

0

" JAS" Helsingborg

21 maj 2008 kl. 19:40

3 till.

0

"JAS" Helsingborg

21 maj 2008 kl. 19:44

Ja porer fins det nog men de är som du säger otrooooligt små, jag har ju tyvärr inte fått fingrarna ur och skaffat mig någon lupp ännu men får ta tag i både GPS och lupp i rappet.

0

Porerna men makroobjektivet

"JAS" Helsingborg

21 maj 2008 kl. 20:33

Tog fram “makroobjektivet”, blomman på bilden är en Olivblomma endast några mm. stor. Porerna syns inte med blotta ögat.

0

Irene A

21 maj 2008 kl. 20:35

“JAS” har hittat stor tratticka, Polyporus badius:
http://www.mushroomexpert.com/polyporus_badius.html

Jans ticka är något annat, kanske sommarticka, Polyporus ciliatus.

0

"JAS" Helsingborg

21 maj 2008 kl. 21:27

Hej Irene A*! Har jag försått det hela rätt, så är denna Tratticka hotad (rödlistad) i hela landet. Borde jag anmäla den någonstans?
Tack för, som vanligt ett utmärkt svar.

0

Jan A.

"JADS" Helsingborg

21 maj 2008 kl. 21:43

Kolla denna bild, lånat från nätet, vad säger du?

0

Hans v E

21 maj 2008 kl. 21:52

Misstänkte också Polyporus badius trots att jag aldrig sett den, varken i verkligheten eller på bild. Grattis!

0

anithau

21 maj 2008 kl. 22:01

JAS!
Om du ska anmäla så är artportalen.se, det rätta stället.

0

"JAS" Helsingborg

21 maj 2008 kl. 22:43

Tack Hans v E*, den är alltså så pass sällsynt, eller?

0

Irene A

22 maj 2008 kl. 10:06

Stor tratticka måste betecknas som sällsynt, med bara ett 20-tal fynduppgifter. Merparten av dem är från Skåne.

Jan A:s bild visar inte alla detaljer på svampen. Det skulle också kunna vara tratticka (Polyporus melanopus) ifall den har en mörk sammetsluden fot.

0

Tina Nordberg Kolsva

22 maj 2008 kl. 10:22

Här är tratticka.

0

Jan A, Uppsala

22 maj 2008 kl. 12:14

Tack för tips! Min ticka har visserligen svart fotbas, men jag är rädd att den ändå inte ens blir nån “vanlig” tratticka utan bara en 8 cm bred sommarticka. Ska dock kolla de kvarsittande exen. Platsen kommar ändå att kollas minst tre ggr i veckan den närmaste månaden och lite till..;))
(Och den bittra kotteskivlingen växer 1 m därifrån.)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone