Först trodde jag att det var någon mussling men det betvivlar jag nu. Sedan fundera jag på Strumpticka något övervintrat ex. men jag ser inga sporer svampen i fråga verkar helt slät undertill och mycket ljusare än på bilden är nog lite gröna reflexer från omgivningen, några ex är nästan helt vita undertill. Jag har gått förbi detta ställe flera gånger i vinter och även två gånger nu på vårkanten utan att lägga märke till den så de är nog rätt “nya” men vad är det för något. 6 bilder.
“JAS” har hittat stor tratticka, Polyporus badius:
http://www.mushroomexpert.com/polyporus_badius.html
Jans ticka är något annat, kanske sommarticka, Polyporus ciliatus.
Tack för tips! Min ticka har visserligen svart fotbas, men jag är rädd att den ändå inte ens blir nån “vanlig” tratticka utan bara en 8 cm bred sommarticka. Ska dock kolla de kvarsittande exen. Platsen kommar ändå att kollas minst tre ggr i veckan den närmaste månaden och lite till..;))
(Och den bittra kotteskivlingen växer 1 m därifrån.)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.