3 bilder, Råådalen med ån på 2 och så 3 på 2 flygfän. Först trodde jag att det var någon sjuka som angripigt maskrosen men vid en närmare granskning så upptäckte jag att den var full men dessa ljusbruna skalbaggar och när jag titta runt så fanns de på de flesta blommande örter, så här kan det se ut när Rapsbaggarna är på gång men de är mindre och svarta, är det någon som vet vad de heter. Smög vid ån och fick se en ca. 5hg. Öring och tillflödes bäckarna är fulla med små nollor och ettor så tillväxten verkar vara god.
Hej Johnny, jag hade missat ditt svar. Tack för det, jag hade ingen aning men å andra sidan är det väl 40år sedan jag var med en kompis och samlade skalbaggar, Det var inget som föll mig på läppen för jag tyckte att det var onödigt att göra så mot insekterna och framförallt om det var sällsynta arter. För några år sedan var det ett stort reportage i Helsingborgs dagblad om en lirare som hade hittat en mycket sällsynt skalbagge ända funna ex:n i Sverige och han var så stolt när han visade upp sina eterdöda skalbaggar i en burk. Tjooo, då gick jag i taket och skrev en insändare om människans otroliga dumheter.
Hej JAS!
Tror “samlandet” av skalbaggar ändrat sig drastiskt de senaste 40-åren. Utan människor som brydde sig om dessa skalbaggar skulle vi missa mängder med sällsynta arter som vi inte skulle ha en aning om existerade, och värdefulla djur och naturområden riskera att bli förstörda.
Skalbaggar används mycket idag när man gör naturvärdesbedömningar för att bevara fina områden.
Det är ytterst få av våra 4400 skalbaggaarter som går att bestämma i fält, eller genom foton vilket gör att man är hänvisad att avliva dom och artbestämma under mikroskop.
Dessutom tar man s k beläggexemplar för att kunna visa att arten är den rätta. Att bara samla för samlandets skull vågar jag påstå inte längre finns.
Ser ingen skillnad i att svampexperter tar hem svampar för undersökning i mikroskop för att kanske rädda ovanliga arter. Att offra några exemplar för att kanske kunna rädda en art från att försvinna tycker jag är helt rätt.
Det är hoten mot skalbaggarnas biotoper som är faran, inte att man tar enstaka beläggex. T ex är nästan 1000 av våra skalbaggar hotade och upptagna på rödlistan, om ingen intresserade sig för dessa kryp skulle vi aldrig veta vad som hände med dom.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.