0 269 visningar

8 svar

Rund eller vanlig toppmurkla?

Elisabet

21 maj 2008 kl. 23:03

Ute på ett av våra hyggen hittade vi massor av murklor, tyvärr var de flesta stenmurklor, men några andra hittade vi också. Däribland dessa… Är det vanliga toppmurklor eller de som kallas runda toppmurklor?

0

Trompette des Morts

22 maj 2008 kl. 00:55

tyværr stenmurklor ...?? vad menar du ?? det ær væl inget fel på dem !!!???

0

Jonas K

22 maj 2008 kl. 01:55

Skulle vilja säga tyvärr det värsta med denna sida. Det finns för mkt folk som ger sin diagnos utan speciellt mycket på fötterna. Personligen liknar det väldigt mycket mina första runda toppmurklor efter ett regn. Jag kan ha fel men fotot indikerar inte för mig på något vis stenmurklor. De är alla jämna i vindlingarna samt sin ljusa fot och ser ganska identiska ut. Kanske har jag fel men mina första runda topmurklor var bruna som storstrut efter regnet. Sen är ju toppmurklornas familj inte helt enkel.

0

Trompette des Morts

22 maj 2008 kl. 06:40

jonas ! vem har hævdat att det skulle vara stenmurklor på bilden ????

0

Elisabet

22 maj 2008 kl. 08:29

Med tanke på att stenmurklor är giftiga så sa jag “tyvärr” om dem. Jag har förstått att man kan avkoka och hålla på, men jag plockar dem inte i alla fall.

0

Jonas K

22 maj 2008 kl. 09:23

Trompette helt sant, jag läste lika illa som en struts flyger!! Sorry

0

Irene A

22 maj 2008 kl. 09:28

Man behöver inte äta allt man hittar, stenmurklor går ju att sälja också :-)

0

Hans v E

22 maj 2008 kl. 09:39

Jag skulle vilja säga att det är en rund form av toppmurkla, inte rund toppmurkla.

0

Irene A

22 maj 2008 kl. 10:19

Hans, jag håller inte med om ditt namnval.
Eftersom “toppmurkla” för närvarande är det gällande namnet på Morchella elata, och det sannolikt inte rör sig om en rund form av den arten, måste man hitta en bättre benämning.
Jag vill hellre kalla den en form av “rund toppmurkla” i väntan på utredning av detta artkomplex. Det är också det gällande namnet på Morchella esculenta (sensu lato).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone