Skulle vilja säga tyvärr det värsta med denna sida. Det finns för mkt folk som ger sin diagnos utan speciellt mycket på fötterna. Personligen liknar det väldigt mycket mina första runda toppmurklor efter ett regn. Jag kan ha fel men fotot indikerar inte för mig på något vis stenmurklor. De är alla jämna i vindlingarna samt sin ljusa fot och ser ganska identiska ut. Kanske har jag fel men mina första runda topmurklor var bruna som storstrut efter regnet. Sen är ju toppmurklornas familj inte helt enkel.
Hans, jag håller inte med om ditt namnval.
Eftersom “toppmurkla” för närvarande är det gällande namnet på Morchella elata, och det sannolikt inte rör sig om en rund form av den arten, måste man hitta en bättre benämning.
Jag vill hellre kalla den en form av “rund toppmurkla” i väntan på utredning av detta artkomplex. Det är också det gällande namnet på Morchella esculenta (sensu lato).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.