0 1424 visningar

6 svar

Tallskog

Linus K

1 okt 2005 kl. 12:52

När jag ska plocka svamp rör jag mig uteslutet i gamla granskogar, gärna lite blandade med björk och ek

Min far har sagt att i tallskog hittar man ingenting, där finns inte svamp, men efter att ha läst om många svampar verkar det som att han inte har helt rätt!?

Hur är det med tallskog?, hittar ni kantareller, trattisar, kremlor och sådanna svampar även i tallskog, eller finns det andra arter som bara finns bland tall?

Har inte hittat någon KJ eller rimskivling i år. ska jag byta skog? Jag bor i Örebro

0

LK

1 okt 2005 kl. 13:32

Hej Linus!

Jag bor i Västerbotten och har plockat massor med KJ
o detta på tallmoar.
Men jag har fått rata massor också på grund av larvangrepp.
Rimskivling har jag inte hittat så mkt av.
Däremot har vi mängder med trattkantareller i år. Har nog plockat ca 30 kg hittills.

0

Irene A

1 okt 2005 kl. 16:35

Ungskogar med tall ger nog inte så mycket, nej.
I lite äldre tallskogar finns det mycket att hämta:
rödbrun stensopp, sandsopp och smörsopp t.ex.
Växer tallskogen på kalkgrund, brukar det finnas gott om tallblodriska och med lite tur kan man hitta rödfotade sillkremlor.

0

Linus

1 okt 2005 kl. 18:53

Men det verkar så torrt. Där jag varit är det ingen mossa heller.. bara barr på marken :/

0

Erik Ekholm

2 okt 2005 kl. 11:47

Blomkålssvamp växer ju bara med tall. Riddarmusseron brukar jag också hitta på sådana marker (men ät inte för mycket eller för ofta av den!). Sedan har jag hittat stolt fjällskivling i talldominerad blandskog.

Du får förstås försöka någon vecka efter en rejäl rotblöta. Tallskog håller inte fukten lika bra som granskog eftersom den är ljusare och glesare så sol och vind kan torka ut den lättare.

0

Susann

2 okt 2005 kl. 12:34

Rimskivling hittar jag i gammal tallskog ofta i vitmossa.

0

Bo E-son

3 okt 2005 kl. 13:42

Runt Örebro har det ju funnits mycket rimskivling i år tycker jag!
Sörbyskogen är bra att utgå från, sen kan du gå antingen mot Adolfsberg eller mot Atleverken eller Markaskogen.
Gott om rimskivling i höglänt tallskog där.
Om du rört dig i tallskogarna omkring Carlslund så brukar det alltid vara ganska svampfattiga marker, en och annan kamskivling möjligen.
Norröverfinns också en del tallskog som jag tyvärr inte känner så väl.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone