Så äntligen kom jag till skott. Skar i tunna skivor och smörstekte en liten Svavelticka, när den började bli brynt tillsatte jag en liten gul hackad lök. Stekte vidare och tillsatte lite olivolja, stekte lite till så att löken tog färg. Kryddade med salt, vitpeppar, Curry och lite Tandori och nu tillsatte jag 1dl. grädde det hela fick puttra ihop en stund. SMAKAR HELT OK. Sambon tyckte det var riktigt gott och påminde i konsistensen om “quornkyckling”. Själv förnam jag en liten “beska”, så nästa gång skall jag prova att koka av tickan om den är funnen på Ek.
Affe Nv Skåneet du något område med Fågelbär, äldre träd så rekommenderar jag nog ett sådant område, den förekommer ju oxå på Ekar men det har du så klart koll på. Lycka till, jag hoppas att jag kommer iväg upp till Västersjön i morgon, spännande! Som Joachim skriver så verkar det vara gott om den i år även om jag har sett den tidigare år oxå och det gäller Västmanland oxå åtminstone på 70-80talet då jag arbetade i detta område.
Jag kan meddela att på några gamla pilträd i Örebro finns “hur mycket som helst” av den!
De största samlingarna jag nånsin sett finns på ett par påilar bakom Örebro Konserthus, alldeles vid åkanten.
Jag plockar och äter den men i detta fall finns mer än jag orkar få ned och bära hem.
Kilovis alltså!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.