0 1291 visningar

16 svar

Stekt Svavelticka.

"jas" hELSINGBORG

22 maj 2008 kl. 20:48

Så äntligen kom jag till skott. Skar i tunna skivor och smörstekte en liten Svavelticka, när den började bli brynt tillsatte jag en liten gul hackad lök. Stekte vidare och tillsatte lite olivolja, stekte lite till så att löken tog färg. Kryddade med salt, vitpeppar, Curry och lite Tandori och nu tillsatte jag 1dl. grädde det hela fick puttra ihop en stund. SMAKAR HELT OK. Sambon tyckte det var riktigt gott och påminde i konsistensen om “quornkyckling”. Själv förnam jag en liten “beska”, så nästa gång skall jag prova att koka av tickan om den är funnen på Ek.

0

"JAS" Helsingborg

22 maj 2008 kl. 20:53

Vet inte vad som hände men något konstigt blev det i alla fall????

0

Geraldine Vällingby

23 maj 2008 kl. 09:09

Det ser mkt gott ut!

0

Joachim Krumlinde

23 maj 2008 kl. 19:42

Det är kanske så att toleransen mpt besk smak varierar något. För min del tycker jag mycket om beskt öl.

0

"JAS" Helsingborg

25 maj 2008 kl. 22:36

I kväll stekte jag den Fågelbärsväxande Svaveltickan. Smör, curry, vitlök, salt, vitpeppar lite allkrydda och grädde. Åt det hela blandat med kokt ris. jag blev proppmätt = gott, gottigott, gott. Undrar varför inte fler äter den?

0

Affe Nv Skåne

25 maj 2008 kl. 23:41

“Undrar varför inte fler äter den?”

Enkelt svar på den JAS, har inte hittat någon än…

0

Tina Nordberg

26 maj 2008 kl. 07:40

Håller med Alf, så enkelt är det.

0

Joachim Krumlinde

26 maj 2008 kl. 09:07

Men i Skåne är den ju inte svårhittad, i år i alla fall. Syns också lång väg. Problemt är nog att en massa svampböcker påstår att den är mer eller mindre oätlig.

0

Affe Nv Skåne

26 maj 2008 kl. 09:55

Har förstått det nu att den är ganska så vanligt förekommande här nere hos oss.
Tänkte ge mej ut den här veckan och se om jag kan hitta några ex för avsmakning och bildtagning.

0

Affe Nv Skåne

"JAS" Helsingborg

26 maj 2008 kl. 11:47

Affe Nv Skåneet du något område med Fågelbär, äldre träd så rekommenderar jag nog ett sådant område, den förekommer ju oxå på Ekar men det har du så klart koll på. Lycka till, jag hoppas att jag kommer iväg upp till Västersjön i morgon, spännande! Som Joachim skriver så verkar det vara gott om den i år även om jag har sett den tidigare år oxå och det gäller Västmanland oxå åtminstone på 70-80talet då jag arbetade i detta område.

0

svavelticka

Bo E

28 maj 2008 kl. 17:10

Jag kan meddela att på några gamla pilträd i Örebro finns “hur mycket som helst” av den!

De största samlingarna jag nånsin sett finns på ett par påilar bakom Örebro Konserthus, alldeles vid åkanten.

Jag plockar och äter den men i detta fall finns mer än jag orkar få ned och bära hem.

Kilovis alltså!

0

svavelticka

buffy

29 maj 2008 kl. 09:42

Det ser verkligen fantastiskt gott ut! Trots att det är en nästan självlysande svamp har jag bara lagt märke till en sån 1 ggr förut, i slutet av aug förra året, i närh av Klippan. Även då identifierade ni på Svampguiden den åt mig:

0

joachim

klas jaederfeldt

29 maj 2008 kl. 10:45

i min bok “svampboken” som utkommer när som helst är svaveltickan ätlig

0

Tina Nordberg

29 maj 2008 kl. 11:01

Ska man behöva fara till Örebro för att få dem? Är det utmed åar de växer?

0

(joachim) klas

Joachim Krumlinde

29 maj 2008 kl. 19:44

Det låter bra - nästan så att jag ska köpa boken bara för det.

0

Stekt Svavelticka - Tina.

Bo E

29 maj 2008 kl. 21:16

Tja, de gillar gamla grova pilträd och de växer ofta vid åar. Men jag har även funnit dem på ek som ju växer lite varstans!

0

(joachim) klas

Totte Gbg

29 maj 2008 kl. 21:41

Jag har satt bevakning på Klas svampbok på Internetbokhandlen. Tror den kommer ut 10 juni.
Den köper jag :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone