Dum som man är trodde jag svart och judas var samma sak, trodde möjligtvis att färgen berodde på att dom var knastertorra. Hans dom hade verkligen den här färgen så det är inget blåstick. Växte på död ved kunde inte fastställa vilket. Alm är väl en misstänkt, mvh.
Stefan
Jag har idag kollat på de mycket intorkade Judasöronen och de är inte alls lila/blå som på din bild snarare åt det rödbruna hållet. Dina ser ut att växa på Alm vilket oxå är rätt vanligt även för Judasöron åtminstone i Hbg trakten. Du kolla min nya tråd som kommer straxt, du missade en del i Råådalen om du inte har mer bilder förståss.
Svårt att hitta bilder på unga svartöron så därför var jag tillbaks idag för nya foton. Hitta nya svampar på fläder och tog en bild, tyvärr blev den riktig usel. Dagens på fläder hade inte alls samma lila ton. Bröt i.af. av en på vart ställe och tog hem och stoppa i vatten för att se vad som hände. Den stora till vänster är dagens och den lilla gårdagens lila. Kanske ett judas och ett svartöra??
Tack för dina synpunkter Irene, fattar inte bara var den lila färgtonen kommer irån. Den hade ju faktiskt passat mycket bättre på ett svartöra??
Svamparna finns ju klart till allmänt beskådande i Ättekullaskogen Helsingborg.
Följ bara bäcken södrifrån så hittar man dom.
En usel bild till
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.