0 373 visningar

10 svar

Lila

Stefan HBG

23 maj 2008 kl. 16:35

Vad kan detta vara??
Tror själv det är förtorkade judasöron men är inte säker.
1 ovanstående
2 dagens fjällticka
3 någon som vet??

0

anithau

23 maj 2008 kl. 17:28

Stefan!
Jag kan inte uttala mig om judasörat el inte.
Men jag måste säga VILKA BILDER´.
Det är helt fantastiskt.

0

klas jaederfeldt

23 maj 2008 kl. 17:33

svartöra, fjällticka, fnöskticka

0

Hans v E

23 maj 2008 kl. 18:39

Säkert judasöra, men de har fått ett väldigt blåstick!

0

Stefan HBG

23 maj 2008 kl. 18:49

Dum som man är trodde jag svart och judas var samma sak, trodde möjligtvis att färgen berodde på att dom var knastertorra. Hans dom hade verkligen den här färgen så det är inget blåstick. Växte på död ved kunde inte fastställa vilket. Alm är väl en misstänkt, mvh.
Stefan

0

anithau

Stefan HBG

23 maj 2008 kl. 18:55

Tack så hemskt mycket anithau. Visst är det trevligt i moder natur :)
Kan bara klaga på att det verkar bli ett riktigt myggår i år. Kliar redan som fa…..
“kli kli…”
Mvh Stefan

0

Stefan

"JAS" Helsingborg

23 maj 2008 kl. 18:57

Jag har idag kollat på de mycket intorkade Judasöronen och de är inte alls lila/blå som på din bild snarare åt det rödbruna hållet. Dina ser ut att växa på Alm vilket oxå är rätt vanligt även för Judasöron åtminstone i Hbg trakten. Du kolla min nya tråd som kommer straxt, du missade en del i Råådalen om du inte har mer bilder förståss.

0

Stefan HBG

24 maj 2008 kl. 20:25

Svårt att hitta bilder på unga svartöron så därför var jag tillbaks idag för nya foton. Hitta nya svampar på fläder och tog en bild, tyvärr blev den riktig usel. Dagens på fläder hade inte alls samma lila ton. Bröt i.af. av en på vart ställe och tog hem och stoppa i vatten för att se vad som hände. Den stora till vänster är dagens och den lilla gårdagens lila. Kanske ett judas och ett svartöra??

0

Stefan HBG

24 maj 2008 kl. 20:27

hmmm, kom visst inte med alla.

0

Judasöra

Irene A

24 maj 2008 kl. 21:39

Jag kan inte se svartöra på någon av dina bilder, utan håller med om att det är förtorkade judasöron på de första också. Svaröra har en luden, zonerad ovansida och är inte lika “öronformad” heller. Gör bildsökning på Auricularia mesenterica och jämför.

0

Judasöra

Stefan HBG

24 maj 2008 kl. 22:48

Tack för dina synpunkter Irene, fattar inte bara var den lila färgtonen kommer irån. Den hade ju faktiskt passat mycket bättre på ett svartöra??
Svamparna finns ju klart till allmänt beskådande i Ättekullaskogen Helsingborg.
Följ bara bäcken södrifrån så hittar man dom.

En usel bild till

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone