0 276 visningar

7 svar

Det blev många svampar idag.

"JAS" Helsingborg

23 maj 2008 kl. 19:02

Först Fjällticka från pytteliten till gigantisk (3bilder), den stora mäter ca; 50cm rätt över hatten. Hittade Fjälltickan på 11 platser utmed Råån idag + en hel del annat som är intressant.

0

"JAS" Helsingborg

23 maj 2008 kl. 19:03

En tidig Bläcksvamp, vet ni vilken?

0

"JAS" Helsingborg

23 maj 2008 kl. 19:06

För första gången så hittade jag idag Brödkorgssvamp på ett pilträds norrsida, ska jag vara ärlig så var det bara slumpen som gjorde att jag tittade 2 gånger på dessa små prickar inkilade i barkspringorna. Råådalen så klart.

En tom korg, jag blev inte mätt!

0

"JAS" Helsingborg

23 maj 2008 kl. 19:10

3 olika, En dyna på Hägg, en, tror jag Skumticka och de andra växer på andra sidan ån och jag kunde inte komma över, de växer på Pilträd men jag har ingen aning. Det är inte Fjällticka i alla fall.

0

Lena M

23 maj 2008 kl. 19:15

Fjällticka ?? vet inte var / hur den växer.
Bläcksvampen gissar jag på  glitterbläcksvamp.
Och brödkorgssvampen är för ” sot “, har sett den ett par, tre gånger.

0

"JAS" Helsingborg

23 maj 2008 kl. 19:16

Idag hittade jag även Svavelticka på 5 ställen, östsluttning Råådalen och alla på Fågelbär. Jag skördade en hel del av de mjällaste och har konserverat 4 burkar och skall steka en del i kväll och jämföra med dem som växte på Ek

0

Irene A

23 maj 2008 kl. 22:14

Tänkte bara kommentera några av bilderna.
Dynan på hägg borde vara björkdyna.
“Skumtickan” är en slemsvamp, eventuellt stubbsmet, Brefeldia maxima.
Tickorna (eller vad det nu är) på pilträdet behöver mer närgångna bilder. Så länge det inte går att avgöra om de har porer, skivor, fot osv, utesluter jag inte gamla fjälltickor heller.

0

"JAS" Helsingborg

23 maj 2008 kl. 22:34

Hej Irene A* Ja det är säkert björkdyna, tickorna eller vad det är på pilen på andra sidan ån är nog inte Fjälltickor, det gick att se lite bättre utan kamera, jag såg inge tecken på fläckiga eller ojämnt färgade ovansidor på hattarna, de såg heller inte “gamla” ut, får väl se nästa gång, ev. tis. om jag kommer över på den sidan. Stubbsmetet, (är det en vanlig svamp) hur lång tid tar det innan det ändrar karaktär. Är på turné i helgen hemma mån, tis, sedan är det Västervik som gäller fram tills den 10/6.  Tack för hjälpen. Har du käkat Svavelticka?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone