På den nästan nakna barrmattan i kanten av en tät granskog växte några grupper av något nästan både musseron- och trattskivlingsliknande. De luktade INTE gott, dock svårdefinierat. Kan någon säga vad det är?
(På datorskärmen ser jag också nåt svart på kottefjällen!)
Första tanken i den miljön var liten vårtrattskivling, Clitocybe pruinosa.
http://www.allgrib.ru/catalog_grib.php?514
Enligt uppgift ska de ha en svag lukt av äpplen, men jag har inte tänkt på att känna efter när jag hittat dem. Kanske det blir som ruttna äpplen när de blir gamla?
Men vid närmare eftertanke har den ett robustare växtsätt och ser ut att ha rödaktig ton på både hatt och fot, så jag tror mer på stor vårtrattskivling, Clitocybe vermicularis.
http://www.funghiitaliani.it/index.php?showtopic=25260
Den är sällsynt och kalkkrävande. Båda arterna har tjocka vita rhizomorfer i fotbasen.
Små svarta prickar på kottar har jag aldrig ägnat mig åt.
Tack Irene och Klas. Min första tanke var faktiskt svedjetrattskivlingen, men jag tyckte inte att det stämde riktigt. Det har inte brunnit där under de 34 år vi bott här men det kanske inte är nåt ‘krav’. Tall finns nära. De lättorkade hattarnas zonering stämmer bra på trattar, men…
Liten vårtrattskivling har vi “varit invaderade” av i år , så den ‘kan’ jag och det här är nåt HELT annat!
Stor vårtrattskivling är frestande att tro på, men jag trodde den krävde annat än en “steril” barrmatta i ung granskog! Men nu är det ju samma granskog som jag plockar vårmusseroner och ängschampinjoner i, SÅ! Dessutom; bilden hos Ryman är från angränsande s:n, bara ‘kilometrar’ bort…
Ska ta med några ex på exkursionen idag och fråga.
På svartpricksexkursionen var Anders Dahlberg med och tyckte direkt att det handlade om ‘stor vårtrattskivling’. Senare fick han några exemplar att kolla och idag kom svaret: ‘stor vårtrattskivling’!
Så den åker in på Artportalen. Fick också veta att i nästa nr av SMT kommer artikel om Artportalen och manual för inrapportering…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.