Vår första sommar här hittade vi en mystisk 2 dm hög planta i hallonhäcken. Jag kände inte igen den och därför vårdades den väl! Det tog åtskilliga år innan den höjde sig över hallonen och kunde artbestämmas. Nu är den 34 år äldre, över 4 m hög, blommar vackert varje år och får luftiga frukter. Någon som vill gissa?
Linné såg den på sin skånska resa!
I går var det hans födelsedag och i Uppsala hyllades Linné på olika sätt, ävenså idag . Man hade t.ex. byggt en blomsterbäck som flöt från Stora Torget till Fyrisån.
Ok Jan, Jag har sett denna buske vid något enstaka tillfälle och det borde vara för 30 år sedan på botán i Visby om jag minns rätt och det skall erkännas att den hade jag aldrig kommit på, nu får du ursäkta en trött hjärna men vad i all fridens namn menade du med “luftiga frukter” ???
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.