0 2551 visningar

11 svar

Torka murklor

J.E.F

25 maj 2008 kl. 22:58

Jag har ingen erfarenhet av att torka stenmurklor i hushållstork. Tänkte kolla med er här på forumet om någon har nåt vettigt att säga om denna metod. Har i kväll för första gången plockat drygt fem kilo jättefina stenmurklor på ett av våra hyggen. Jag var bara där för att kolla hur det stog till med nyplanteringen men när jag såg alla murklorna kunde jag bara inte gå därifrån…

0

Trompette des Morts

26 maj 2008 kl. 03:46

så længe du inte har torken i lokaler dær du INTE vistas ær det nog ok. æven att inanda færska stenmurklor ær giftigt, men jag skulle vælja att torka utomhus i solen om det ær møjligt.

0

Jan A, Uppsala

26 maj 2008 kl. 08:15

Jag har alltid torkat murklor - och även annan svamp - i solig och/eller varm rumstemperatur, antingen utlagd på papper (utan trycksvärta!) eller uppträdd på tråd, murklorna ALLTID delade i små, snigelfria bitar. När jag som barn började plocka svamp, under WW2, “fanns” inga torkapparater och vi har sedan aldrig känt nåt behov av att komplettera köksutrustningen med en tork. Det blev istället ytterligare frysutrymme.
Gulden och Schumacher rekommenderar i sin förträffliga bok från 1980 (1977), ‘Giftiga svampar och svampförgiftningar’, avkokning “…eller torkning i rumstemperatur under minst en månad. Snabbtorkning vid högre temperatur förstör inte giftet tillräckligt effektivt…”
Författarna avslutar dock stenmurkelkapitlet med “… om det över huvud taget är lämpligt att äta stenmurklor.”
Själv äter jag alla murklor jag hittar, långsamt vältorkade eller upprepat avkokta. (I vad mån detta medverkat till hur jag blivit är obekant!)

Däremot har barn och barnbarn aldrig matats med giftsvamp!

0

Trompette des Morts

26 maj 2008 kl. 10:22

håller helt med dig jan, det dær med elektriska torkapparater før svamp ær bara av ondo. onødig utgift och undødig energieførbrukning !

0

"JEF"

26 maj 2008 kl. 18:40

Tack för era åsikter!

0

Jan A, Uppsala

26 maj 2008 kl. 19:00

Varför ber du J.E.F. inte oss att svara bara på en av dina likabenämnda trådar?!

0

Jan A, Uppsala

"JEF"

26 maj 2008 kl. 22:26

Jag såg inte att det råkat bli två trådar av denna fråga. Miss från min sida. Ber om ursäkt för det.

0

Jan A, Uppsala

andreas

10 maj 2010 kl. 20:33

kan man koka av murklorna och sen torka dem. tänker lite på min stackars hund?

0

Jan A, Uppsala

andreas

10 maj 2010 kl. 20:35

samt om man kan blanda stenmurkla med topp murkla då jag bara hittade några av dem båda? mvh andreas igen

0

Jan A, Uppsala

andreas

10 maj 2010 kl. 20:35

samt om man kan blanda stenmurkla med topp murkla då jag bara hittade några av dem båda? mvh andreas igen

0

Andreas,

Jan A, Uppsala

10 maj 2010 kl. 21:31

även om frågorna förmodligen inte är ställda till mig, så ska jag besvara båda så gott jag kan.

Koka först och torka sen?

Tycker inte det verkar så förnuftigt, men jag har kanske fel…
Tvärtom är bättre. Inte heller så klokt att ge en oskyldig hund så farlig och god svamp!

Ska man blanda de två, bör det vara efter att stenmurklorna är upprepat avkokade enligt senaste rön.  Toppmurklorna är giftfria – och har inte så mycket smak att man bör koka bort den!  Avkokade stenmurklor och färska toppmurklor kan blandas. Gör bara inte tvärtom!

0

Andreas,

klas jaederfeldt

10 maj 2010 kl. 22:36

hundar saknar ett ensym för att bryta ner murklor,även om de är avkokta,dom blirv sjuka

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone