Denna mkt vackra svamp fotograferad i förrgår växte ovanpå en stubbe i en slänt i Råådalen. Sedd från sidan tyckte jag den påminde om en halv grapefrukt med apelsinfruktkött. Den var 10-12 cm i diam, den gula färgen var ännu citrusgulare i verkligheten. Vet någon här vad det är för en?
Råådalen, NV Skåne
Jag har bara provat när den har varit lite mer utvecklad, den får nog inte vara för “lös” men är den inte det så är det väl ok skulle jag tro. Den får inte blöi för gammal heller för då är den alldeles för seg. Du kan ju kolla minatrådar så får du se hyr “mina” har sett ut nät jag har plockat dem.
Jag tog den inte, jag hade ej i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att den var ätlig! Men nu har jag ju läst JAS tråd och undrar: Hur blir konsistensen vid tillagning? “Försvinner” mkt av den? Hur serverar du den? Påminner den i smak om ngn annan “mer välkänd” matsvamp?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.