0 255 visningar

13 svar

Vad har jag hittat idag?

"JAS" Helsingborg

27 maj 2008 kl. 21:20

Idag hittade jag ett nytt smultronställe. Det blev några svampar och för mig en ny till samlingen nämligen Bäckspik och jag är säker på att de växte på granved. Det kommer en del bilder på svamp som ni känner väl till och så kommer det lire ögongodis. I morgon åker jag till Västervik på 12 dagar och om inte det trådlösa är klart så hörs vi inte på ett tag, så då är det väl lika bar att önska er några härliga veckor.

0

"JAS" Helsingborg

27 maj 2008 kl. 21:27

En ticka som ser ut som Tallticka tycker jag men denna växte på granlåga. Så en till som jag tror är klibbticka.

0

Och så bilderna såklart

"JAS" Helsingborg

27 maj 2008 kl. 21:29

Det gick lite för fort.

0

FNÖSKTICKOR

"JADS" Helsingborg

27 maj 2008 kl. 21:37

Ja dessa känner ni ju igen och de fanns i massor på nya stället idag.

0

Ögongodis

"JAS" Helsingbrog

27 maj 2008 kl. 21:44

Västersjön och en bäck full med “Bäckforeller” ja jag vet att det inte heter så men jag vill ändå kalla dem för det.

0

Ögongodis

"JAS" Helsingborg

27 maj 2008 kl. 21:51

Några till

0

Ögongodis

Stefan HBG

27 maj 2008 kl. 21:55

Visst är det fint vid väster-rössjön JAS, man får en riktig norrlandskänsla.

0

Ögongodis

gunhild Västerbotten

27 maj 2008 kl. 22:10

Ögongodis verkligen!! Bäckforell är det dom vi kallade “ruda” när vi som små sprang och fiskade efter bäcken? När jag ser dina skogsbilder önskar jag att jag kunde få ströva med dig i dessa skogar och gärna meta också.

0

Ögongodis

Enelie, Linköping

27 maj 2008 kl. 22:17

Man längtar verkligen dit när man ser dina bilder.

0

Ögongodis

"JAS" Helsingborg

28 maj 2008 kl. 00:01

“Rudor” är för mig en helt annan firre mina bäckforeller är små öringar.

0

Irene A

28 maj 2008 kl. 07:54

På dina bilder är det bäckmurkling, Vibrissea truncorum.
Bäckspik är en annan, nästan helvit art.

0

Och så bilderna såklart

Irene A

28 maj 2008 kl. 07:57

Rotticka på de första bilderna under den här rubriken, på den sista håller jag med om klibbticka.

0

Och så bilderna såklart

"JAS" Helsingborg

28 maj 2008 kl. 08:25

Ok Irene, det ser jag ju nu när jag inte har så brottom utan kollar ordentligt i literaturen. Jag har en lite suddig bild och på den finns det en svamp som aviker lite från de andra. Är det ett äldre ex.eller en bäckspik men spiken ser ju ännu blekare ut. Vad säger du om tickan på gran då?

0

minigangzzta

28 maj 2008 kl. 13:01

FRID du vackra ängel

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone