Tackar, det här är en sorglig historia. På motionsrundsn i går hittade jag den på vägen. Troligtvis har den krockat med en bilen bil.Den kunde inte flyga och nu är den i trollsländornas himmel. Tyvärr ett trafikoffer, men en så vacker varelse, titta vilken grön färg. Troligen en glanstrollslända?
Svårt att svära på arten Tina! Det finns två möjliga, ‘Guldtrollsländan’ som är tidig och ‘Metalltrollsländan’ som brukar flyga framåt riktiga sommaren. Har din slända kopparton i glansen på bakkroppen bör det vara den förra, är glansen mera klart GRÖN den senare. Båda är glanstrollsländor - och vanliga - och VACKRA!
Jag hinner inte med att svara, min son har studentparty med sina klasskompisar. Jag blev utsedd till grillmästare. O vilken jädrans god lakrissssssshot de har. Nu har jag fått 10 min paus sedan ska de ha rabarberpaj o glass.
Ansiktsbilder har jag, inte de allra bästa men kolla.
Tycker den ser skadad ut i ansiktet.
Ja, den tycks vara rejält skadad i ansiktet. Därför vågar jag inte säkert avgöra vilken av de två arterna den tillhör. De två är Cordulia aenea , Guldtrollslända och Somatochlora metallica, Metalltrollslända.
Åke Sandhall har i sin bok, ‘Trollsländor i Europa’, ansiktsbilder av båda arterna och säger att de lättast särskiljs just genom att man ser på ansiktet.
Trots skadorna skulle jag med ledning av Sandhalls bilder gissa på S.metallica. Denna ska också ha en mera jämnbred bakkropp vilket också kan stämma. Cordulia aenea har ofta tydligt ojämnbred.
Färgen är enligt Tina något kopparglänsande och det tycker jag också.
Min andra “riktiga” trollsländebok, Andrew McGeeney: ‘A complete guide to British dragonflies’
hjälper till att tynga ner vågskålen lite till.
Jag tror således att det är en trafikskadad Metalltrollslända du tagit snygga bilder av, Tina!
Sökande på Internet ger mig bara EN ansiktsbild:
http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=49118&Photo=Somatochlora-metallica-(Somatochlora-metallica-)
(Det finns just nu flera/många ex av Sandhalls bok till salu på
http://www.bokborsen.se
Jag har första uppl.1987, men det finns en andra, rev.2000.)
Min själ sitter nog utanpå; den blir så ofta engagerad…;))
Uppfödd vid sjöstrand och å blev jag intresserad OCKSÅ av trollsländor med släktingar och samlade en tid på de stora. Hittade en kungstrollslända under “kläckning”/förvandling, större än någon känd. Slutade sen samla, då ingen trodde mig! Ingen annan, nu levande och tillräknelig människa, har sett - OCH MINNS - mitt jätteex som i sin låda (för c. 60 år sen) blev uppätet av ängrar och sånt…
Hittade en till skadad slända, mitt i staden. Den ser ut som den förra men har gröna ögon. Varierad de, eller är det ytterligare en art? Den är ganska dammig i ansiktet efter att ha snurrat omkring på trotoaren. Det är mycket sländor ifarten nu. De gillar värmen.
Trollsländor “föds” mindre färgsprakande än de småningom blir som könsmogna - och med ogenomskinliga vingar. Glanstrollsländorna har först mattbruna ögon som blir glänsande gröna. Det finns nästan rödögda trollsländor och arter med brunaktiga ögon. Cirka 59 arter finns i Sverige (jungfru-, flick- och egentliga trollsländor); en hel del således!
Du får väl följa upp en som “kläcks”, Tina!
Jag vet inte om ögonen ändrar färg efter döden, men tror inte det.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.