0 422 visningar

21 svar

En kvällstur med kameran

Tina Nordberg

27 maj 2008 kl. 22:29

De hät tillhör mina favoriter.

0

anithau

27 maj 2008 kl. 22:38

Tina!
Menar du arten el bilden?
I vilket fall som helst, återigen en helt otrolig bild.

0

Stefan HBG

27 maj 2008 kl. 22:44

Vete fan men det var ett av det bästa kort jag sett, dresserar du dom ???

0

Sofia, Skåne

27 maj 2008 kl. 23:12

Hur bär du dig åt, Tina???

0

"JAS" Helsingborg

27 maj 2008 kl. 23:54

Du måste ha ett fantastiskt tålamod eller oxå så har du tur, jag försökte vänta ut en trollslända idag, satt stilla i minst 30 min men det sket sig. Fanastisk bild igen Tina.

0

Tina Nordberg

28 maj 2008 kl. 07:47

Tackar, det här är en sorglig historia. På motionsrundsn i går hittade jag den på vägen. Troligtvis har den krockat med en bilen bil.Den kunde inte flyga och nu är den i trollsländornas himmel. Tyvärr ett trafikoffer, men en så vacker varelse, titta vilken grön färg. Troligen en glanstrollslända?

0

Tina Nordberg

28 maj 2008 kl. 07:50

Anithau, jag menar sländan.

0

Lena M

28 maj 2008 kl. 07:52

Ja du vet väl att jag tycker du tar vackra bilder men nöjer mig för det mesta att njuta av dem utan kommentarer.
Trollsländorna är vackra och jag ser dem ofta nu !

0

"JAS" Helsingborg

28 maj 2008 kl. 08:28

Jaha Tina det förklarade ju en del, trist med trafikoffer. En vacker varelse men de är väldigt glupska rovdjur.

0

Jan A, Uppsala

28 maj 2008 kl. 08:57

Svårt att svära på arten Tina! Det finns två möjliga, ‘Guldtrollsländan’ som är tidig och ‘Metalltrollsländan’ som brukar flyga framåt riktiga sommaren. Har din slända kopparton i glansen på bakkroppen bör det vara den förra, är glansen mera klart GRÖN den senare. Båda är glanstrollsländor - och vanliga - och VACKRA!

0

Tina Nordberg

28 maj 2008 kl. 16:58

den är så märklig i färgen, finaste metallic. I vissa lägen skiftar den faktiskt i kopparglans.
Som här.

0

Jan A, Uppsala

28 maj 2008 kl. 17:36

Om du har den kvar Tina, så ta en bild på “ansiktet”, rakt framifrån och lägg ut bilden!

0

Tina Nordberg

28 maj 2008 kl. 20:03

Jag hinner inte med att svara, min son har studentparty med sina klasskompisar. Jag blev utsedd till grillmästare. O vilken jädrans god lakrissssssshot de har. Nu har jag fått 10 min paus sedan ska de ha rabarberpaj o glass.
Ansiktsbilder har jag, inte de allra bästa men kolla.

Tycker den ser skadad ut i ansiktet.

0

Stefan HBG

28 maj 2008 kl. 20:15

Fina bilder Tina, fast det var en ful rackare.
Tror jag föredrar dom på lite avstånd :)

0

Jan A, Uppsala

28 maj 2008 kl. 22:19

Ja, den tycks vara rejält skadad i ansiktet.  Därför vågar jag inte säkert avgöra vilken av de två arterna den tillhör. De två är Cordulia aenea , Guldtrollslända och Somatochlora metallica, Metalltrollslända.
Åke Sandhall har i sin bok, ‘Trollsländor i Europa’, ansiktsbilder av båda arterna och säger att de lättast särskiljs just genom att man ser på ansiktet. 
Trots skadorna skulle jag med ledning av Sandhalls bilder gissa på S.metallica.  Denna ska också ha en mera jämnbred bakkropp vilket också kan stämma.  Cordulia aenea har ofta tydligt ojämnbred.
Färgen är enligt Tina något kopparglänsande och det tycker jag också.

Min andra “riktiga” trollsländebok, Andrew McGeeney: ‘A complete guide to British dragonflies’
hjälper till att tynga ner vågskålen lite till.

Jag tror således att det är en trafikskadad Metalltrollslända du tagit snygga bilder av, Tina!

Sökande på Internet ger mig bara EN ansiktsbild:
http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=49118&Photo=Somatochlora-metallica-(Somatochlora-metallica-)

(Det finns just nu flera/många ex av Sandhalls bok till salu på
http://www.bokborsen.se
Jag har första uppl.1987, men det finns en andra, rev.2000.)

0

Tina Nordberg

28 maj 2008 kl. 23:37

Ja nu har du lagt ner hela din själ i ämnet, Jan. Tack så mycket.
Det är så spännande me sländor,
de är en riktig utmaning.

0

Jan A, Uppsala

29 maj 2008 kl. 05:01

Min själ sitter nog utanpå; den blir så ofta engagerad…;))
Uppfödd vid sjöstrand och å blev jag intresserad OCKSÅ av trollsländor med släktingar och samlade en tid på de stora. Hittade en kungstrollslända under “kläckning”/förvandling, större än någon känd.  Slutade sen samla, då ingen trodde mig! Ingen annan, nu levande och tillräknelig människa, har sett - OCH MINNS - mitt jätteex som i sin låda (för c. 60 år sen) blev uppätet av ängrar och sånt…

0

Jan A i Uppsala

Tina Nordberg

29 maj 2008 kl. 10:59

Uj, det var tråkigt med din stora slända (kungen). Tänk om digitalkameran varit uppfunnen då.
Som barn var jag villig att börja samla insekter, men fick inte föräldrarnas stöd.Nu samlar jag med kamaran.Gäller bara att träna upp sitt tålamod.

0

Jan A i Uppsala

Tina Nordberg

31 maj 2008 kl. 23:35

Hittade en till skadad slända, mitt i staden. Den ser ut som den förra men har gröna ögon. Varierad de, eller är det ytterligare en art? Den är ganska dammig i ansiktet efter att ha snurrat omkring på trotoaren. Det är mycket sländor ifarten nu. De gillar värmen.

0

Jan A i Uppsala

Sofia, Skåne

1 jun 2008 kl. 01:52

Häftig frissa…

0

Tina, ögonfärg

Jan A, Uppsala

1 jun 2008 kl. 08:09

Trollsländor “föds” mindre färgsprakande än de småningom blir som könsmogna - och med ogenomskinliga vingar. Glanstrollsländorna har först mattbruna ögon som blir glänsande gröna. Det finns nästan rödögda trollsländor och arter med brunaktiga ögon. Cirka 59 arter finns i Sverige (jungfru-, flick- och egentliga trollsländor); en hel del således!
Du får väl följa upp en som “kläcks”, Tina!
Jag vet inte om ögonen ändrar färg efter döden, men tror inte det.

0

Tina, ögonfärg

Tina Nordberg

1 jun 2008 kl. 11:19

Har flera döda sedan många år hemma.(Hittade döda)De har inte ändrat ögonfärg.
Ang frissan ville den väl vara fin när det var Köpingsyra på stan. Den hade kanske varit i öltältet, eftersom den flög i cirklar o störtade;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone