Fann en taggsvamp som inte finns på bild här, på denna i övrigt så bra sida. Undrar nu om någon kan veta/gissa vad det kan vara. De växte i klunga. Hattens ovansida är ljus med mörkare mitt. Taggar under. Lukt anis !! Är den ätlig vore det ju jättegott med “lakritssvamp”..
Det är en väldigt trevlig svamp. Jag har en torkad fruktkropp liggande i varje garderob. Kläderna luktar gott när man ska ha dem. Mycket trevligare än att köpa syntetiska doftkulor eller liknande. När jag plockar brukar jag lämna kvar några fruktkroppar för sporspridning för den är inte så vanlig.
Annika: “Hos oss är den vanlig ute på tallmoarna så hör av dig till mig om ditt lager sinar”
Säger du det, tack för erbjudandet! Jag har hittat den i äldre mossig granskog. På dina moar (jag åker genom Ljusdal flera gånger per år och har då stannat till och letat goliat) har jag inte råkat på den, däremot tallkalle, rimskivling, motaggsvamp och örsopp i mängd. Finns där inte också en taggsvamp som luktar selleri? Talltaggsvamp?
(Apropå doftande taggsvampar)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.