Hej NadaL!
Det ser ut som gränsticka och rotticka. Bra att du inte tog bort hela fruktkroppen, gränstickan är rödlistad och man ska alltid vara restriktiv om man måste samla in sällsynta vedsvampar för artbestämning så man inte skadar svampens spridningsförmåga. Speciellt fleråriga tickor kan vara känsliga för sådan störning. Lämna gärna in belägget i ett offentligt herbarium och ange växtplatsen så noggrannt du kan i t ex Artportalen.
Hej Michael,
Tack för svaret. Jag har börjat med tickor i höstas och inte sett någon gränsticka,tills nu,så jag förmodar att man hittar dom inte så ofta även här i norr.Du säger att skicka den till offentlig herbarium,kan du vara snäll och ge mig adress så gör jag det gärna.Till Artportalen har jag skickat reden många fynd av tickor och självklart gränsticka kommer med. Tack.Jag är så glad.:)
Här är adresser och kontaktuppgifter till offentliga herbarier:
http://www.floranordica.org/info/nordicherbariafiler/nordicherbariamain.html
Sidan refererar främst till växtansvariga på herbarierna, men där finns också telefonnummer och adresser till institutionerna. Rulla ner på sidan tills du kommer till Sverige, och kontakta förslagsvis Herbariet i Umeå (UMU) eller Uppsala (UPS) eller Stockholm (S). Fråga efter ansvarig för svampsamlingarna.
Den är inte så ovanlig i norra Svealand och Norrland, men antalet fynd har säkert blivit överrepresenterade i jämförelse med många andra, vanligare arter. Den och några till är relativt lätta att identifiera, och har använts som indikatorarter vid alla slags skogsinventeringar. I västra Dalarna och Jokkmokk har det därför blivit tätt med fynd.
Gränstickan vill ha god kontinuitet av lågor (främst gran), något som kommer att minska betydligt framöver, utom just i reservat och andra skyddade områden. Precis som rosentickan, påträffas den ofta på gamla lador och liknande timmerbyggnader också.
Nada, att bli plockad är inte det stora hotet mot just gränstickan, och att karva en bit av den gör ingenting.
Den kan hittas i stort sett överallt där det finns kontinuerlig tillgång på granlågor i lämpliga miljöer, åtminstone i Norrland. Hotet mot den är brist på död ved där den kan växa och spridas vidare från träd till träd. Den är framförallt en art som signalerar en värdefull miljö där det kan tänkas finnas andra, sällsyntare arter, av bl.a. svampar och insekter.
Dessa 5 svampar är fridlysta:
bombmurkla
igelkottstaggsvamp
doftticka (nordlig anisticka)
saffransticka
storporig brandticka
Tack Irene för svar ang. gränstickans utbredning i norr. Såg i Artportalen att det fanns gott om fynd av den norrut:
http://www.artportalen.se/plants/uttag_gmaps.asp?art=1204&art_leaf=True
Michael, det var kul att se utbredningsbilden på Google Maps! Inmatningarna från tidigare databaser är nog inte riktigt färdiga :-)
Det finns ganska tätt med fynd från norra Värmland och uppåt.
Här bifogar jag en lite mer komplett utbredningsbild.
För skojs skull har jag lagt till utbredningskartan för rosenticka också. jag tycker att de passar att visa ihop (för de visar rätt bra var inventeringsinsatserna har varit intensivast).
Jag bör kanske påpeka att de flesta fynduppgifterna kommer från åren 1990-1995, och att de säkert kommer att glesna betydligt i framtiden om dagens avverkningstakt fortsätter i skogarna i norr.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.