0 412 visningar

20 svar

giftig?

Inga

31 maj 2008 kl. 10:20

Hittade dessa svampar i gräsmattan under tallen. Ingen strumpa, ingen ring. Luktar bara lite, men har en mysko efterdoft. Är det en champinjon, och i så fall vilken sort?

0

Jan A, Uppsala

31 maj 2008 kl. 10:48

För mig ser de ut som typiska vårmusseroner. De bör också lukta MYCKET, mjölaktigt, men luktsinnet är ju lite olika hos olika människor.
Googla på ‘vårmusseron’ och läs!

0

Vårmusseron

Irene A

31 maj 2008 kl. 10:48

Bra att du frågar.
Du har hittat vårmusseron som är ätlig, men förväxlingsrisk med den giftiga bolmörtsskivlingen är överhängande. Ju längre in på sommaren, desto större är risken. Båda har en mjölliknande doft.

För att vara på den säkra sidan, ska du ta sporprov på svampen.
http://svampguiden.com/ordlista.asp?nr=82

Champinjoner: svarta sporer
Vårmusseron: vita sporer
Bolmörtsskivling: rosa sporer

0

Jan A, Uppsala

31 maj 2008 kl. 10:50

Glömde klämma in den här länken
http://svampklubben.org/juni_juli2006.html

0

Robban

31 maj 2008 kl. 12:35

O herre gud hur ska jag som ny börjare komma ihåg detta? Jag får hoppas på min nya vän Britta! Är övertygad att hon reder ut saker och ting för mig.

0

Vårmusseron

Irene A

31 maj 2008 kl. 14:48

För nybörjare finns en mycket enklare regel: Ät aldrig några vita svampar med bleka skivor och inga bruna svampar med bruna skivor. Vårmusseron ska nog inte räknas som en nybörjarsvamp.

0

Vårmusseron

.

31 maj 2008 kl. 20:11

“herre gud” .....“ny börjare”..
Herregud och nybörjare, ska det vara.

0

Till ingen

Robban

31 maj 2008 kl. 21:17

Man lär så länge man lever!
Våga stå för vem du är.

0

Giftiga Robban

Göran H

31 maj 2008 kl. 23:12

Robban, skit i kronpuckot.
Han/hon med punkten. Så´na
dödskallar finns överallt.
Det viktiga är att du skriver.
Skriver du, skriver jag, skriver vi. Så lever yttrandefriheten och demokratin.

0

Giftiga Robban

Bengt Sandh

31 maj 2008 kl. 23:39

Hej Göran!

Nu måste jag nog ta dig lite i örat. När någon påpekar direkta felaktigheter bl.a. när det gäller särskrivning så kommer du med kommentarer som “kronpucko” och “dödskallar”.

Varför ska det vara så svårt att tolerera människor som är noga med att skriva svenska på ett så rätt sätt som möjligt? Det verkar som de flesta tycker att det inte spelar någon roll att svenska språket håller på att utarmas för att folk inte längre är noga hur man stavar och skriver. Det är en alltför vanlig trend att puckla på dem som försöker vårda språket och klappa dem på axeln som inte kan stava och skriva riktig svenska.

När du kallar oss som försöker vårda språket för dödskallar och kronpuckon så visar det lite av vem du egentligen är.

Är lärare som försöker hjälpa barn i skolan att uttrycka sig så korrekt som möjligt i tal och skrift också kronpuckon och dödskallar? Nej du, Göran, den här gången får du allt göra avbön och ta tillbaka dina orättfärdiga tillmälen.

0

Giftiga Robban

BaWa

31 maj 2008 kl. 23:52

Varför tar du åt dig så häftigt Bengt, det var ju punkten som skrev det, inte du. För inte är det väl du som gömmer dig bakom punkten?

Det finns två citat som jag tycker passar bra i sammanhanget, det ena anspelar på diverse kommentarer och det andra på vad om händer om inte folk försöker trots att allt kanske inte blir rätt….

“Ett bra sätt att rädda ansiktet är att hålla nedre delen stängd.”

“Gör man inga fel, gör man förmodligen för lite.”

0

Giftiga Robban

Bengt Sandh

1 jun 2008 kl. 00:40

Nej, BaWa, jag skriver bara under namnet Bengt Sandh och tycker fortfarande att det måste få vara OK att försöka att vårda vårt språk och att inte någon ska behöva ta skit för det. Så enkel och kanske så komplicerat är det.

0

Giftiga Robban

anithau

1 jun 2008 kl. 06:40

Jag reagerar också när det är fel mm. Men, jag är ju inte felfri själv. När man ska påpeka något är det JÄTTEVIKTIGT hur man gör det. Är MAN dessutom anonym, så ger det ingen positiv klang.

Jag håller med Bengt S att det är viktigtatt kunna stava rätt. MEN, samtdidigt är det här inget rättstavningsforum.

0

Robban

1 jun 2008 kl. 06:50

Snälla byt rubrik känns inte bra med Giftiga robban. Så elak är jag väll inte. Och Bengt visst är det viktigt
med svenska språket, men det förändras med åren. Och det tror jag man måste låta det göra.

0

Avbön, Bengt

Göran H

1 jun 2008 kl. 21:05

OK, jag överreagerade. Tar till baka kronpucko och dödskallar.
Men inget övrigt. Det som gör mig så f…....d är när folk skriver
“anonymt” och dessutom, bör det finnas en viss tolerans på Forumet för brister i förmågan att uttrycka sig skriftligt. Jag har ännu inte sett någon kunnig på vare sig insekter, svamp eller blommor ge sig på någon som haft/gjort fel inom dessa ämnesområden. Det svenska språket skall vi självklart vårda i både tal och skrift, men när artiklar på ledarsidorna i våra största dagstidningar innehåller mängder av avstavningsfel är det inte så lätt. Börja där Bengt, inte på Forumet.

0

Avbön, Bengt

Bengt Sandh

1 jun 2008 kl. 21:17

Snälle Göran!

Jag har inte anklagat någon, förutom dig som tycker att forumet till vissa delar ska bestå av folk som har rätt att kalla andra för kronpuckon och dödskallar och det bara för att man påpekar vikten av att vårda vårt språk så gott det nu går.

Den anonyme skribenten ovan får stå för sitt och jag för mitt. Det är bara SÅ oerhört ledsamt att man blir utsatt för sådana tillmälen när man önskar att språket ska vara så korrekt som möjligt. Språkvård är ett viktigt ämne och jag har svårt att förstå varför någon kan bli upprörd över några stilla kommentarer.

Så länge som sådana kommentarer som du ger har sitt berättigande på forumet så platsar även mina, som för övrigt inte innehåller några fördömande och otrevliga tillmälen.

0

Snälle Bengt

Göran H

1 jun 2008 kl. 22:56

Det är dax att lägga på locket nu. Vill bara säga följande; Jag vill inte att personer med stort kunnande om vårt gemensamma intresse, natur, skall tveka att delta på vårt Forum, av den anledning att man inte har/haft stort A i svenska. Det viktigaste är väl att så många som möjligt av alla kunniga “naturister” deltar här på Forumet? Oavsett förmåga att uttrycka sig i skrift. Om man inte “hajjar” kan man alltid återkoppla med en fråga “menade du så här?”.
Ex vis. kan man fråga dig, Bengt, i ditt svar till BaWa i denna tråd: Menade du enkelt när du stavade enkel?

0

Snälle Bengt

Bengt Sandh

1 jun 2008 kl. 23:32

Göran, det skall var “enkelt”. Vad jag lär mig av ditt påpekande är att jag ska läsa igenom mina inlägg lite mer noggrant innan jag postar dem. En bokstav kan naturligtvis försvinna i hastigheten men det är värre med alla knasiga sär skrivningar.

Med glimten i ögat,

0

Snälle Bengt

Göran H

1 jun 2008 kl. 23:39

Äntligen Bengt,
har saknat din glimt i ögat.
Lycka till med IFE.

0

Snälle Bengt

Bengt Sandh

2 jun 2008 kl. 00:35

Tack,tack!

3-0 mot råttorna värmde gott.

0

Vad tog vårmusseronen vägen?

Emil

23 maj 2009 kl. 00:29

Hej,
Sitter här och försöker hitta skillnaden mellan Vårmusseron och Bolmörtsskivling.

Jag har kommit på att jag bör ta ett sporprov, men vet inte hur man gör det. Hur går det i praktiken till?

Har även hittat att Vårmusseronen växer i “häxringar”. Gör även Bolmörtsskivling det?

/ Emil

ps. läste er debatt om det skrivna språket. Det är roligt att trots er syn på att man ska vara korrekt så undviker ni smileys. Dessutom så bör man se till vad det är, många använder idag mobilen att göra inlägg ifrån och då är T9-språket ganska vedertaget :p

Det jag menar är alltså att det finns inget “ska” i språket. Språket är under en stor förändring i och med att skrivtekniken förbättras.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone