0 349 visningar

6 svar

Viol???

anithau

1 jun 2008 kl. 09:03

Den här fina blomman hittade jag igår. Får mig att tänka på skogsviol, kan det stämma. Jag är nybörjare inom det här området.
Den sista bilden är blomman otydlig, men omgivningen syns bättre.
Tacksam för vägledning.

PS Den växte vid älvkanten DS

Vem är jag?

0

Jan A, Uppsala

1 jun 2008 kl. 09:16

Det är ganska säkert kärrviol Anitha. Blekviolett, många blad (fler än två) och inga synliga högblad på blomstängeln. Med bara två blad plus (små) högblad kunde det ha varit mossviol.
Båda är tämligen vanliga.

0

Lena M

1 jun 2008 kl. 09:19

Det tror jag också Anitha, men som du är jag ingen expert, ser och njuter av allt det vackra men vet inte alltid vad det är jag ser. Huvudsaken är väl att man uppskattar naturens under.

0

Lena M

1 jun 2008 kl. 09:21

jasså !!!

0

anithau

1 jun 2008 kl. 09:23

Tack Jan och Lena!
Jag fick ju ett halvt rätt, jag prickade ju in viol.  Hade inte läst om kärrviol. Jag instämmer med er båda.
Även det här är spännande.

0

BirgittaD

1 jun 2008 kl. 20:46

Det är svårt med violer aniths. Vi har hittat violer i vårt projekt naturreservat men att komma ihåg alla bladen när man kommer hem och sen veta om det är skogsviol ellet lindviol rlle, ja alla är ju så lika.

0

BirgittaD

1 jun 2008 kl. 20:50

Jag blir så avundsjuk på alla dessa biologer på forumet. Jag håller på att lära mig svampar och läser svampekologi vilket ju är en hel vetenskap i sig när man skall geologisk bestämma ett område med allt från jordmån tupp till träd lol. Svårt när man är amatör men intressant och mycket lärorikt. Kanske kan jag så småningom som många andra på forumet se ycket mer än tidigare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone