I ett tidigare inlägg sa jag att man inte känner till några cancerogena (långtids) effekter av murklor på människa. Så är det förvisso men eftersom djurförsök har visar cancerogen effekt är det ju klokt att vara försiktig. Svårigheten att tolka detta är att det kan finnas skillnader mellan arter och sedan är det ju en dosfråga. Jag delar uppfattningen att till äldre personer är problemet mindre.
Ett annat klargörande är att torkade murklor skall blötläggas i rikligt med vatten tills de är uppmjukade (ca 1-2 timmar). Förväll 2 gånger och slå bort förvällningsvattnet. En annan kommentar som kan vara adekvat är att det finns en interpersonell variation i hur man reagerar för murklorna.
Mitt inlägg är inte menat att uppmana till förtäring av stenmurklor. Respektera Livsmedelsverkets rekommendationer.
Men om du äter stenmurklor (vilket inte är förbjudet) enligt konstens alla regler är upp till dig personligen.
Rolf Libelius
jag blötlägger bara, häller bort vattnet och tillagar mina stenmurklor, då är de så giftfria att jag klarar av att äta dem.
vad det gäller cancerrisken så har jag av rep, från livsmedelsverket på en giftträff i Uppsala fått höra att ett mål murklor i veckan (vem äter så ofta ?) inte är värre cancerrisk än att röka två cigaretter om dagen eller att alltid vistas i sthlmsluften.
säger inte att alla skall följa det jag säger , vill bara berätta att det du föreslår att avkoka långtidstorkade murklor inte delas av alla
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.