0 953 visningar

10 svar

Inte svamp

Enelie, Linköping

2 jun 2008 kl. 19:25

Upptäckte ikväll att “någon” håller på och “kalhygger” hela krusbärsbusken.
Jag hittade de här gynnarna + svarta “ägg” på bladen.
Det måste vara de som har haft en rejäl brakmiddag ett tag. :((

0

Helena A

2 jun 2008 kl. 19:40

Minns inte namnet på odjuren just nu men det är nån slags stekel.
Vill du ha krusbär så är det “bara” att plocka bort dom.
Jag dränkte dom i en burk med vatten, men det kommer hela tiden nya. Dessutom går de gärna på röda och via vinbär också.
Glupska typer som snabbt kaläter en buske

0

Enelie, Linköping

2 jun 2008 kl. 20:03

Tack för hjälpen Helena!
Så du har också råkat ut för de här.
Jag får börja plocka direkt för jag har vinbärsbuskar precis intill också.
(Jag fick för mig att det små svarta “äggen” på bladen innehåller fler när de kläcks.)

0

anithau

2 jun 2008 kl. 20:17

Enelie!
Måste säga, vilka läbbigt vackra bilder.

0

Helena A

2 jun 2008 kl. 20:28

Ja när jag hade trädgård så kom de varenda år vid denna tid.
Testade mycket med det enda som hjälpte var att plocka och plocka i ca 2 veckor.
Kom på nu att jag hade lite diskmedel i “dränkvattnet”. Nåt tips jag läste nånstans och dog snabbt gjorde de.

0

Robban

2 jun 2008 kl. 20:40

Hade krusbärslarver i mina nyplanterade buskar för ca 9 år sedan, dom kallade det för krusbärslarver som jag frågade det om. Är det är rätt namn vet jag inte ,men det var ochså en så här varm och torr försommar.

0

Jan A, Uppsala

2 jun 2008 kl. 21:34

Det finns en del om krusbärsstekel som också ger sig på röda och vita vinbär. Googla!

0

Tina Nordberg

2 jun 2008 kl. 21:56

Aj aj, det där är inte roligt.
De är inte ens förlåtna för sin skönhet.De kan väl käka kirskål.

0

Jan A, Uppsala

2 jun 2008 kl. 22:26

Tycker du verkligen att den här http://www.uku.fi/~holopain/ento/Nematus-ribesii.jpg
är så vacker?
Här finns i så fall vackra larver
http://www.dgsgardening.btinternet.co.uk/goosesawfly.htm

Krusbärsmätaren är nog vackrare.
http://www.worldtwitcher.se/2/artspec.asp?thingid=64717

Men vi kanske inte ska diskutera “smak”?

0

Enelie, Linköping

2 jun 2008 kl. 22:31

Jag har googlat lite och det finns lite varierande råd för att bli av med krusbärsstekeln.
T. ex att skaka busken och sedan plocka. Då skulle visst även de små trilla till marken.
Jag har marktäckt med gräsklipp nu så jag får väl byta det efteråt.
Andra tips var att spraya med diskmedel och såpvatten.

Tänk om de kunde gnaga på ogräset istället.

0

Enelie, Linköping

2 jun 2008 kl. 22:34

Tack för länkarna Jan A!
Ditt inlägg kom in medans jag satt och skrev.

Jag håller med Tina om att de har en viss skönhet men jag är inte så bländad av den just nu.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone