0 564 visningar

13 svar

Inte heller svamp.

gunhild umeå

2 jun 2008 kl. 23:00

Nyckelpigorna på en av mina blommor (där var säkert ett tiotal kärlekspar) känner jag igen men dom andra två vad är det för några.

0

Lena M

3 jun 2008 kl. 05:21

Liljebaggar ser det ut att vara.
Gillar att käka upp bladen på dessa blommor, men blanda lite tabasco eller chilepeppar med vatten och duscha bladen och på jorden så får du ha dem ifred.

0

Jan A, Uppsala

3 jun 2008 kl. 05:52

Inga nyckelpigor utan liljebaggar som Lena säger. Ta livet av alla du ser!
Fjärilen tror jag är ‘rödbrun bladspinnare’, men småningom kanske nån som kan vaknar!

0

gunhild

3 jun 2008 kl. 11:27

Tack för era svar. När jag tittar närmare på bilderna ser jag ju att det inte är nyckelpigor. Intressant tänk vad man lär sig på detta forum.

0

anithau

3 jun 2008 kl. 12:07

Gunhild!
Det är mänskligt att ta miste. Det vet jag.

0

Enelie, Linköping

3 jun 2008 kl. 21:54

Inte svamp- men det var fina bilder som du bjöd på. Tack!

0

Hans v E

3 jun 2008 kl. 22:45

Jag gissar på gräsulv. Bifogar bild på larven.

0

Elisabeth Bååth

4 jun 2008 kl. 01:34

Liljebaggarna är hopplösa, jag har nu haft dessa på mina liljor och min gräslök i några år och nu är de på gång!!!
Bara att döda direkt.

0

Elisabeth Bååth

4 jun 2008 kl. 01:34

Liljebaggarna är hopplösa, jag har nu haft dessa på mina liljor och min gräslök i några år och nu är de på gång!!!
Bara att döda direkt.

0

Jan A, Uppsala

4 jun 2008 kl. 08:12

Sorry Hans, men det var inte DITT uppvaknande jag “efterlyste”….;))

Vill du se en gräsulv? Se på mig!
http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=36628&Photo=Gr%C3%A4sulv%C2%A0%C2%A0%C2%A0-(Macrothylacia-rubi)

Gräsulvshanarna brukar snabbt som bara den flyga runt trädgårdskaffebordet i junieftermiddags-kvällssolskenet (har ännu inte sett någon i år) och DE har då inte en tanke på att sitta och imitera vissna löv/blad, bara att lågsniffa efter väldoftande honor!

Här - och på många andra ställen - finns bild på mitt förslag (Gunhilds vilande spinnare):
http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=sv&Searchtext=Phyllodesma%20ilicifolia&Category=Sommerfugle

0

Irene A

4 jun 2008 kl. 16:05

0

jan A, Uppsala

4 jun 2008 kl. 16:34

Det förslaget verkar så bra att jag ansluter mig!

0

gunhild

4 jun 2008 kl. 17:39

Björkflikvinge verkar vara ett bra förslag. Dom satt på en skylt nere vid älven bland en massa lövträd.
Tack ska ni ha.

0

Bo Reyer

6 jun 2008 kl. 20:20

När det gäller liljebaggar har jag kommit på ett bra sätt att bli av med dessa vandaler. Vi köpte en elektrisk insektsdödare på Jysk för endast 15:-. Det är bara att skaka ner dem från liljorna direkt ner på gallret och hålla in på-knappen så är de stendöda. Enklare än så här kan det inte bli.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone